رای دیوان عدالت اداری درباره مرتضوی دارای ایرادات حقوقی است

‘حسین صادقی’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: برای تعیین صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری برای ابطال پیشنهاد هیات امنای صندوق تامین اجتماعی، باید موارد مشمول صلاحیت این هیات و فلسفه تشکیل آن، بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد دیوان عدالت اداری براساس قانون اساسی، تشکیل شده و در این قانون تصریح شده که این دیوان به منظور رسیدگی به شکایات مردم نسبت به مامورین، واحدها یا آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها تاسیس می شود.

این حقوقدان افزود: طبق این قانون، اولا مردم و اشخاص غیردولتی باید شاکی باشند نه شخص دولتی؛ بنابر این شکایت دولتی در این دیوان نباید قابل رسیدگی باشد.

صادقی افزود: دوم آنکه اعتراض و شکایت باید نسبت به مقررات دولتی باشد و نهادهای غیردولتی از آن متمایز هستند.

وی با اشاره به قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۸۵، اظهار داشت: طبق این قانون صلاحیت دیوان عدالت اداری برای تصمیم های واحدهای دولتی، عنوان شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری برای دو موضوع صدور رای وحدت رویه و ابطال مصوبات دولتی است.

حسینی تاکید کرد در همه این قوانین به صراحت قید ‘دولتی بودن’ ، ذکر شده و تنها نهاد غیردولتی اضافه شده به آن شهرداری است ؛ پس این استدلال منطقی است که نهادهای غیردولتی عمومی که مصادیق آن تامین اجتماعی است مشمول این قوانین نمی شوند.

وی گفت: رای دیوان عدالت اداری با این ایراد منطقی و حقوقی مواجه است که ماهیت صورت جلسه هیات امنای صندوق تامین اجتماعی مبنی بر ‘پیشنهاد یک شخص برای مدیرعاملی’ ، ماهیت اقدام یا تصمیم ندارد.

این حقوقدان افزود: اگر پیشنهاد هیات امنا ماهیت تصمیم داشته باشد با این پیش فرض که حکم آنان به نهادهای عمومی غیردولتی ، قابل تسری است در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد ‘تصمیم’ ، به ‘عمل قاطع لازم الاجرا که نیاز به تنفیذ شخص دیگری نداشته باشد’ اطلاق می شود اما پیشنهاد هیات امنای صندوق تامین اجتماعی ، لازم الاجرا نیست، ماهیت تصمیم ندارد و نمی تواند در محدوده رسیدگی نهاد نظارتی مانند دیوان عدالت قرار بگیرد.

این حقوقدان گفت: ‘اقدام’ به ‘اثر اجرایی بالفعل یک تصمیم’ اطلاق می شود اما پیشنهاد هیات امنا چون اجرایی نمی شود، اقدام نیست بنابراین از این دیدگاه هم رای دیوان عدالت، واجد اشکال است.

حسینی تصریح کرد در مجموع صورت جلسه هیات امنای صندوق تامین اجتماعی مبنی بر پیشنهاد شخصی برای مدیرعاملی این صندوق، ماهیت تصمیم و اقدام ندارد و در صلاحیت صدور رای دیوان عدالت اداری قرار نمی گیرد.

اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۵۵۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.