ربات جراح «داوینچی» برای عمل قلب باز +عکس

نخستین عمل قلب باز رباتیک در انگلیس، توسط سامانه جراحی رباتیک «داوینچی» در بیمارستان «نیو کراس» در ولورهامپتون با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایسنا،‌ سامانه جراح رباتیک داوینچی توسط جراحان از راه دور کنترل شده و با کمک دوربین بسیار پیشرفته، امکان نفوذ بداخل قلب با وضوح تصویری بسیار بالا را فراهم می کند؛ هر بازوی ربات مجهز به تجهیزاتی به ارزش سه هزار دلار است که پس از هر ۱۰ عمل جراحی باید تعویض شوند.


استفاده از تصاویر سه بعدی از وضعیت قلب بیمار در حین جراحی

جراحان تأکید می‌کنند که این روش بسیار ایمن‌تر از روش‌های جراحی قلب باز متداول است؛ در اعمال جراحی قلب معمولی قفسه سینه باز می‌شود، اما بازوهای رباتیک بین دنده‌های بیمار را برش می‌دهند و در حین جراحی یک تصویر سه بعدی دقیق با وضوح تصویری بسیار بالا از وضعیت قلب بیمار در اختیار جراح قرار می‌گیرد.

حرکت بازوهای رباتیک بوسیله کنترل از راه دور تننظیم می‌شود و در هر زمان که جراح دست خود را سه میلی متر تکان می‌دهد، بازوی رباتیک تنها یک میلی متر حرکت می‌کند.

دکتر «استفان بیلینگ» جراح قلب بیمارستان «نیوکراس» تأکید می کند: در اعمال جراحی با سامانه جراح رباتیک داوینچی، بیمار درد کمتری را تجربه کرده و زودتر از زمان طبیعی به منزل باز می‌گردد.

یک بیمار ۲۲ ساله که به عارضه وجود حفره‌ای ۳٫۵ سانتی متری در قلب مبتلا بود، بعنوان نخستین بیمار در انگلیس زیر تیغ جراح رباتیک رفت که این عمل ۹ ساعت بطول انجامید.

پس از این عمل، جراحی پیچیده تر تعمیر دریچه میترال با کمک ربات جراح داوینچی بر روی یک بیمار ۴۳ ساله انجام شد که در این روش نیز طول دوران نقاهت از شش ماه به دو ماه کاهش می‌یابد.

انگلیس پس از سوئد و فنلاند سومین کشور اروپایی است که مجهز به سامانه جراح رباتیک داوینچی شده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.