رتبه‌بندی بیمارستان‌ها به چه‌کار ‌آید

جام جم آنلاین: بر اساس منشور حقوق بیمار که آبان ماه سال ۸۸ در وزارت بهداشت مورد تجدیدنظر قرار گرفت و ابلاغ شد، اولین محور در حقوق بیمار بر دریافت مطلوب خدمات تعریف شده است، انتخاب روش درمانی و توجیه آن، حفظ حریم شخصی بیمار یا دسترسی به سیستم شکایت از موارد بعدی این منشور محسوب می‌شود.

به همین منظور، وزرات بهداشت از سه سال پیش تدوین استانداردهای ملی اعتباربخشی در ایران را آغاز کرده و اولین کنگره بین‌المللی اعتباربخشی در حوزه بهداشت و درمان کشور نیز نوزدهم تیر ماه برگزار می‌شود.

اعتباربخشی حوزه بهداشت و درمان به زبان ساده طرحی است که بر اساس آن مراکز درمانی کشور خصوصا بیمارستان‌ها با شاخص‌های دقیق و معتبر مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت رتبه‌بندی‌می‌شود.

بر همین اساس یکی از شاخص‌های اعتباربخشی در بیمارستان‌های کشور کاهش خطاهای پزشکی است.

علاوه بر این موضوع، کاهش مرگ و میر، کمتر شدن نارضایتی بیماران از فضای فیزیکی و نحوه خدمات ارائه شده، رعایت استانداردها در میزان جراحی‌ها و کم بودن عوارض بعد از جراحی در بیمارستان‌ها، چگونگی آموزش و راهنمایی بیماران و حتی نحوه انتخاب مدیریت بیمارستان از جمله موضوعاتی است که در قالب برنامه اعتباربخشی حوزه بهداشت و درمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در نهایت رتبه و جایگاه یک مرکز درمانی را تعیین می‌کند.

قدمت رتبه‌بندی مراکز درمانی در برخی از کشورها به بیش از چند دهه می‌رسد. در برخی کشورها رتبه‌بندی بیمارستان‌ها تنها وسیله‌ای برای تعیین جایگاه و شأن آن مرکز محسوب می‌شود و در برخی از کشورها مانند آمریکا یا کانادا این رتبه‌بندی با عناوینی مانند الماس، طلا، نقره یا چند ستاره مشخص و به همین نسبت میزان تعرفه بیمارستان تعیین می‌شود.

در کشور ما با وجود این‌که قرار شده تا پایان امسال رتبه‌بندی بیمارستان‌ها اعلام شود، اما هنوز تصمیمی در خصوص این‌که از این رتبه‌بندی چه استفاده‌ای شود، گرفته نشده است.

با این تفاسیر در کنار اعلام عمومی این رتبه‌بندی، باید مساله به نوعی با ارتقای خدمات ارائه شده و اجبار بیمارستان ‌ها به ارائه خدمات مطلوب پایان یابد وگرنه قشر مستضعف همچنان از خدمات درمانی پایین و پولدارها از خدمات درمانی بهتری برخوردار خواهند بود.

مستوره برادران نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.