رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور

جام جم آنلاین: کمتر از ۱۰ روز تا برگزاری کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور اعلام شد.

بر این اساس برای داوطلبان همه گروه‌های آزمایشی همچنان دانشگاه تهران، می‌تواند اولین و بهترین انتخاب باشد، چرا که این دانشگاه با احراز رتبه ۱۰۰، رتبه اول فهرست رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور را بر عهده دارد.

همچنین برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی به ترتیب دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران بهترین دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

در فهرست اعلامی رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور، دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت که مختص رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستند نیز به شکل جداگانه اعلام شده است.

بر همین اساس رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ایران را در سال ۱۳۹۰ اعلام کرد و گفت: دانشگاه تهران با امتیاز ۱۰۰ رتبه اول را در رتبه‌بندی سال ۹۰ به‌دست آورده است.

جعفر مهراد در گفت‌وگو با مهر‌ افزود: رتبه دوم تا پنجم نیز به ترتیب به دانشگاه‌های صنعتی شریف (۷۱٫۱۹)، صنعتی امیرکبیر (۶۱٫۹۴)، تربیت مدرس (۵۲٫۴۳) و علم و صنعت ایران (۵۱٫۳۶) تعلق دارد.

در رتبه‌بندی سال ۸۹ امتیاز این دانشگاه‌ها از مجموع ۱۰۰ به ترتیب ۶۵٫۱۷، ۵۲٫۴۹، ۴۴٫۷۸ و ۴۰٫۱۷ بود که در رتبه‌بندی حاضر پیشرفت چشمگیری در امتیازات این دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد.

وی اظهارداشت: در فاصله رتبه‌های پنج تا ۱۰ در مقایسه با نتایج رتبه‌بندی سال ۸۹ جابه‌جایی دانشگاه‌ها صورت گرفته است. براساس نتایج رتبه‌بندی سال ۹۰ دانشگاه‌های شیراز (۳۸٫۲۳)، صنعتی اصفهان (۳۵٫۱۳)، فردوسی مشهد (۳۰٫۹۹) شهید بهشتی (۲۹٫۷۶) و تبریز (۲۸٫۹۳) به ترتیب رتبه‌های ششم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علم و فناوری، جابه‌جایی‌های صورت گرفته مربوط به دانشگاه‌های تبریز و صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است که در رتبه‌بندی سال ۸۹ که در جایگاه ۹ و ۱۰ قرار داشت اکنون با نشستن در مکان‌های ۱۰ و ۱۱ و صعود دانشگاه شهید بهشتی از مقام ۱۱ در رتبه‌بندی سال ۸۹ به رتبه ۹ در رتبه‌بندی سال ۹۰ این جابه‌جایی صورت پذیرفته است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری افزود: موسسات پژوهشی شرکت‌کننده در این رتبه‌بندی موسساتی هستند که دانشجو می‌پذیرند و از مجموع ۷۳ موسسه شرکت‌کننده در رتبه‌بندی، ۱۲ مورد به پژوهشگاه‌ها مربوط می‌شود.

وی به نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: از مجموع ۴۵ دانشگاه علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت تنها ۳۰ دانشگاه در رتبه ‌بندی سال ۹۰ شرکت کرده بودند که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران با کسب ۵۶٫۶۱ امتیاز از مجموع ۱۰۰ حائز رتبه اول در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

به گفته مهراد، مقایسه رتبه‌بندی سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ تفاوت‌هایی را در جایگاه این دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که در این بین صعود دانشگاه علوم پزشکی شیراز از رتبه سه به رتبه دو و صعود دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از رتبه پنج به رتبه چهار قابل توجه است.

همچنین دسترسی به رتبه دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و امتیازات مکتسبه از طریق نشانی ur.isc.gov.ir امکان‌پذیر است و دانشگاه‌هایی که رتبه‌های بعد از ۲۰ در مورد وزارت علوم و بعد از رتبه شش در مورد وزارت بهداشت کسب کرده‌اند، می‌توانند به سایت مزبور مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.