رتبه اول چهارمحال و بختیاری در کاهش بارندگی در کشور

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سرپرست سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: نسبت به آمار بارش در استان‌ها، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ درصد کاهش بیش‌ترین میزان کاهش بارندگی در کشور را به خود اختصاص داده است.

مهران چراغپور ۱۲ اردیبهشت‌ماه در ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از ابتدای مهرماه تاکنون میزان بارش در استان ۵۳۱ میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: با کاهش ۳۶ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم.

سرپرست سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری با مقایسه میزان بارش در فروردین و اردیبهشت سال‌جاری نسبت به میانگین بلندمدت و مدت مشابه سال قبل، گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۵۰ درصدی و نسبت به میانگین بلندمدت با افزایش ۴۰ درصدی بارش مواجه بودیم.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به آمار بارش در استان‌ها، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ درصد کاهش بیش‌ترین میزان کاهش بارندگی در کشور را به خود اختصاص داده است و رتبه اول را دارا است.

چراغپور در ادامه با بیان اینکه ۹  درصد مساحت چهارمحال و بختیاری در وضعیت بسیار شدید خشکسالی قرار دارد، توضیح داد: ۱۷.۳ درصد استان در وضعیت شدید خشکالی قرار دارد و تنها ۳۰ درصد مساحت استان از نظر بارش در حالت نرمال قرار دارد.

سرپرست سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در ۲ روزه آینده رگبار خفیف باران برای استان پیش‌بینی می‌شود، یادآور شد: روند افزایشی دما تا پایان هفته ادامه پیدا می‌کند، پیش‌بینی می‌شود در سالجاری پاییز با تأخیر آغاز شود.

خشکسالی می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی استان را تحت تأثیر قرار دهد

علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری در ادامه جلسه با بیان اینکه طبق آمارها ۶۵ درصد استان با خشکسالی مواجه است، اظهار کرد: خشکسالی می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی استان را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین نیاز است کارگروهی برای برآورد این خسارت‌ها تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه استان‌های زاگرس‌نشین درگیر بحث آتش‌سوزی در جنگل‌ها هستند، تأکید کرد: به علت اقدامات پیشگیرانه تاکنون آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اتفاق نیوفتاده است، اما باید اقدامات پیشگیرانه مدنظر قرار بگیرد.

شهریارپور با بیان اینکه آمار غرق‌شدگی در چهارمحال و بختیاری بالا است، عنوان کرد: مسائل مربوط به مباحث نجات غریق و اقدامات پیشگیرانه باید پررنگ‌تر از گذشته مدنظر قرار بگیرد و نقاط پرخطر شناسایی شود.

عامل ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها انسان است

همچنین علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عامل ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها انسان است، اظهار کرد: آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمترقبه‌ای که در هر لحظه زاگرس را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه برای هر شهرستان در بحث اطفای حریق حداقل یک روت‌فایر تهیه شده است، افزود: تجهیزات اطفای حریق در شهرستان‌ها بسیار اندک است، کمبود تجهیزات فردی، کمبود خودروی اطفای حریق و صعب‌العبور بودن مناطق از مشکلات ما در زمان وقوع آتش‌سوزی است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بالگرد جهت اطفای حریق از مهم‌ترین نیازها در زمان وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و بحرانی است.

عدم رعایت حق‌آبه‌های زیست‌محیطی باعث خودسوزی تالاب‌ها می‌شود

در ادامه جلسه شهرام احمدی مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری عدم مدیریت پشماند و رهاسازی آن در طبیعت را یکی از عوامل ایجاد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع عنوان و اظهار کرد: همچنین کاهش رطوبت خاک موجب افزایش حریق می‌شود.

وی افزود: در ۷ سال گذشته ۲۹ درصد حریق‌ها در جنگل و ۷۱ درصد حریق‌ها در مراتع رخ داده است.

احمدی تصریح کرد: عدم رعایت حق‌آبه‌های زیست‌محیطی باعث خودسوزی تالاب‌ها می‌شود، خشکسالی و عدم اختصاص بودجه به امر پیشگیری نیز این موضوع را تشدید می‌کند.

شنا در سدها و رودخانه‌ها ممنوع است

سیداحمد مرتضوی‌فرد، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری در ادامه جلسه با تأکید بر اینکه شنا در سدها و رودخانه‌ها ممنوع است، اظهار کرد: جان امدادگران مهم‌ترین دغدغه ما در عملیات‌های جستجو اجساد در رودخانه‌ها است.

وی با بیان اینکه با اطلاع‌رسانی در خصوص خطرات شنا در رودخانه‌ها و سدها از طریق رسانه‌ها انجام و تابلوهای هشدار نیز در اطراف این مکان‌ها نصب شود، خاطرنشان کرد: زمان طلایی برای نجات فرد غرق‌شده بین ۴ تا ۶ دقیقه است، اما این امکان وجود ندارد که در تمامی نقاط خطر تیم‌های نجات غریق مستقر شوند.

مرتضوی‌فرد در پایان با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به عنوان شهرستان معین شهر بهارستان در تهران برای بحث زلزله انتخاب شده است، گفت: مدیران استانی باید بازدیدی به صورت میدانی از این منطقه داشته باشند.

۲۳ مورد غرق‌شدگی در رودخانه زاینده‌رود رخ داد

کمال اکبریان فرماندار سامان در پایان جلسه، اظهار کرد: در سال گذشته ۲۳ مورد غرق‌شدگی در رودخانه زاینده‌رود رخ داد که آمار بالایی است.

وی تأکید کرد: در سالجاری خروجی رودخانه به‌شدت افزایش داشته است و نگرانی بابت غرق‌شدگی در این رودخانه افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.