ردیابی کوهنوردان در طاقت‌فرساترین کوه‌های جهان با پهپاد!!

استفاده از پهپادها در پاکستان همیشه تصویری از هواپیماهای جاسوسی آمریکایی را در ذهن می‌آورد که به مناطق قبیله‌ای حمله می‌کنند، اما این فناوری اکنون برای ثبت تصاویری کاملا متفاوت از این کشور جهت ردیابی کوهنوردان در یکی از طاقت‌فرساترین کوه‌های جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 Mountain

 

پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشین کنترل از راه دور از مدتها پیش تحت سلطه ارتش آمریکا قرار داشته و بویژه در مناطق قبیله‌ای پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان برای جاسوسی در مورد اهداف شبه‌نظامی مورد استفاده بوده است.

 

اما اخیرا افراد غیرنظامی نیز بطور فزاینده‌ای به این فناوری روی آورده و از آنها برای ثبت تصاویر در ورزشهای مخاطره‌آمیز استفاده می‌کنند.

 

تابستان امسال یک گروه اکتشافی سوئیسی از بالگردهای کنترل از راه دور برای ثبت تصاویر نادر از کوهنوردان بر روی رشته‌کوه قراقروم، یکی از طاقت‌فرساترین و دشوارترین کوههای جهان استفاده کردند.

 

این گروه یک پروژه مشترک میان شرکت پوشاک و تجهیزات ماموت و شرکت تخصصی استفاده از بالگردهای کنترل از راه دور برای فیلمبرداری Dedicam بوده و هدف آن ثبت تصاویری از دیوید لاما، کوهنورد مشهور و پیتر اوتنر، هم‌تیمی وی در برج مخروطی ترانگو در بلتستان پاکستان بود.

 

این برج گسترده در پخچال بالتورو بیش از ۶۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا بوده و از لحاظ فنی یکی از دشوارترین مناطق کوهنوردی جهان محسوب می‌شود.

 

فیلم‌سازان از مدتها پیش از این، از بالگردها برای ثبت تصاویر هوایی از کوهنوردان و همچنین موج‌سواران و اسکی‌بازان که تصویربرداری زمینی از آنها ممکن نیست، استفاده می‌کنند؛ اما هزینه بالا و خطر برخورد آنها با زمین یا مردم نیز وجود داشته و علاوه بر آن پره‌های این بالگردها باعث بلند شدن برف یا غبار و برهم زدن تعادل کوهنوردان می‌شود.

 

پهپادها با وزن چند کیلویی و هزینه ۱۰۰۰ تا ۴۰ هزار دلاری تنها کسری از اندازه و هزینه این بالگردها را داشته و تمام پره‌های مدلهای جدید آنها نیز به سمت آسمان هستند که آنها را شبیه به یک عنکبوت یا حشره مکانیکی می‌کند.

 

بزرگترین نگرانی این ماموریت چگونگی کار این پهپادها در شرایط هوایی رقیق و ارتفاعات بالای پاکستان بود.

 

محققان با خود دو پهپاد را برای این ماموریت انتخاب کرده و با استفاده از یک کنسول دستی شبیه به کنسولهای بازی و عینک‌های مخصوص به کنترل آنها پرداختند.

 

چالش بعدی، پیدا کردن کوهنوردان بود که این پهپادها توانستند با موفقیت آنها را در فاصله ۲۰۰۰ متری پیدا کرده و تصاویر خارق‌العاده‌ای را از آنها و محیط کوهستانی قراقروم ثبت کردند.

 

رشته‌کوه قراقروم به وسیله رود سند از هیمالیا جدا شده است و معروفترین قله آن «کی۲» دومین قله مرتفع دنیاست که علاوه بر ارتفاع بلندش که ۸۶۱۱ متر است، بعنوان دشوارترین کوه دنیا نیز شناخته می‌شود.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.