ردپای بیماران مبتلا به کرونا در خوشه‌های شناسایی شده /سیستم قضایی ورود کند

ایسنا/بوشهر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باید برای ایزوله بیماران مبتلا به کرونا تمهیداتی بیاندیشیم؛ متاسفانه خوشه‌هایی پیدا می‌شود که افراد شناسایی شده و -آگاه نسبت به بیماری- در آن وجود دارد و باید از طریق سیستم قضایی در این خصوص تصمیم‌گیری و اقدام شود.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان ظهر امروز در نشست ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا در استان بوشهر اظهار کرد: در یک ماه گذشته و به خصوص در دو هفته اخیر به تدریج میزان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و موارد مثبت کرونا در استان بوشهر با یک شیب نه چندان ملایم در حال افزایش بوده و تعداد بیماران نیز از مرز هزار نفر عبور کرده و البته میزان فوتی و بستری افزایش چندانی نداشته است.

وی بیان کرد: انتقال ویروس و شیوع بیماری در قالب تجمعات و دورهمی ها رخ می دهد و دیگر اینکه بعضی افراد که از بیماری خود اطلاع دارند در جامعه حاضر شده و پروتکل ها را رعایت نمی‌کنند. واضح است که ما نمی‌توانیم ۶۰۰-۵۰۰ نفر را زندانی کنیم بلکه خود افراد باید رعایت کنند. گزارشاتی از بعضی بانک‌ها و اصناف داریم که هیچگونه فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل در آنها اعمال نمی‌شود.

این مسئول تأکید کرد: چند عامل موجب انتشار بیماری می‌شود که یکی از آنها تجمعات است؛ هر عاملی که موجب ازدحام شود و به هر عنوان و علتی باید جلوی آن گرفته شود. همچنین استفاده از ماسک بسیار مهم است حتی یک ماسک پارچه ای می‌تواند از ابتلا به بیماری تا حدودی پیشگیری نماید.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اینکه امکان قرنطینه کامل وجود ندارد، اضافه کرد: از نقاطی که مردم فکر می‌کنند کرونا خطرناک نیست و یا ضعیف شده ضربه می‌خوریم. در استان بوشهر توانستیم با بیماریابی ناقلین را پیش از آنکه دچار علامت شوند شناسایی کنیم، اما الان رعایت موارد بهداشتی صورت نمی‌گیرد و متاسفانه در بازارهای بوشهر و شهرستان‌ها حتی ۲۰ یا ۳۰ درصد مردم هم رعایت نمی‌کنند.

خواجه‌ئیان عنوان کرد: شب گذشته در بررسی آمارها متوجه شدم بیش از ۶۰ درصد نمونه‌های دیروز مثبت شده که این نشان می دهد -چون ما تنها بر روی افراد مشکوک کار می‌کنیم- در صورت گسترش بیماریابی موارد ناقل که خیلی هم زیاد هستند شناسایی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بسیار زیادی بیمار شناخته شده وجود دارد که متاسفانه رعایت نمی کنند و حتی بسیاری افراد سالم که به پروتکل ها پایبند نیستند، با این استدلال که کرونا ضعیف شده و هوا گرم است و کرونا تاثیر اولیه ندارد که البته هر دو اینها خطرناک است.

این مسئول تاکید کرد: ما در وضعیتی هستیم که موارد بستری در حال افزایش است و در آینده بیشتر می‌شود، شرایط نسبت به دو ماه پیش خیلی بدتر شده است. برداشتن هر محدودیتی باید توجیه داشته باشد، کما اینکه بسیاری از فعالیت ها می توانند بر روی بستر اینترنت انجام شوند که باید به این موضوع توجه شود. در حال حاضر بانک‌ها و دفاتر خدماتی شرایط بسیار نامناسبی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: ما در تلاش برای افزایش ظرفیت بیماریابی هستیم، اما اگر بیماران شناسایی شده را ایزوله نکنیم تلاش ما به هدر رفته است. لذا باید تمهیداتی برای افراد مبتلا به کرونا -که پاسخ تست آنها مثبت شده- بیاندیشیم. متاسفانه خوشه‌هایی پیدا می‌شود که افراد مبتلا و آگاه به بیماری خود در آن وجود دارد و باید از طریق سیستم قضایی در این خصوص تصمیم‌گیری و اقدام شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.