رشد جمعیت کوسه‌های آفتاب‌خوار [؟] در شمال غرب اروپا

دیده بان حقوق حیوانات: یک بررسی جدید نشان داد: از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون، تعداد کوسه‌های «آفتاب خوار» در سواحل اطراف جزایر انگلیس افزایش چشمگیری داشته و این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کوسه‌های «آفتاب خوار» بزرگترین ماهی‌های ساکن آب‌های منطقه شمال غربی قاره اروپا و نواحی ساحلی جزایر انگلیس هستند. در این مطالعه همچنین تعداد قابل توجهی از کوسه‌های بزرگ و متوسط، مشاهده شده‌‌اند که نشان دهنده بالا رفتن سن کلی جمعیت این کوسه‌هاست.

به گزارش سایت اینترنتی اور امیزیینگ پلانت، دانشگاه اکسستر در بیانیه جدیدی در این باره آورده است: یافته اخیر، نشانه امیدبخشی از افزایش جمعیت این گونه در معرض انقراض و آسیب پذیر است.

بر اساس این گزارش،‌ در گذشته تعداد زیادی از کوسه‌های آفتاب خوار در منطقه شمال شرق اقیانوس اطلس زندگی می‌کردند اما شکار بی‌رویه این ماهی‌های بزرگ جثه به دلیل استفاده از روغن کبد آنها، باعث کاهش چشمگیر جمعیتشان شد. در بیانیه این دانشگاه آمده است که بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۲۰۰۴ میلادی، بیش از ۸۱ هزار کوسه آفتاب خوار کشته شده‌اند. در نهایت در دهه ۱۹۵۰ میلادی، شکار بی رویه این کوسه‌ها در منطقه بریتانیا پایان یافت هرچند تا سال ۲۰۰۰ میلادی در مقیاسی کمتر در سواحل نروژ همچنان ادامه داشت.

از سال ۱۹۹۸ میلادی به بعد و در پی توافق‌های بین المللی در زمینه حفاظت از گونه‌ها و محیط زیست، قانون انگلیسی حفاظت از این گونه‌ها تصویب و اجرا شد. کارشناسان در مطالعات اخیر متوجه شده‌اند که تعداد این کوسه‌‌ها به دلیل جلوگیری از صید

بی‌رویه، مجددا در حال افزایش است. هرچند رشد و زاد و ولد کوسه‌های آفتاب خوار به کندی اتفاق می‌کنند اما حاصل اجرای قوانین حفاظتی اخیر، امیدوار کننده بوده و به افزایش تعداد این کوسه‌ها کمک کرده است.

جزئیات این مطالعه در مجله «مجموعه پیشرفت‌های اکولوژی دریایی» ارائه شده است.

__________________

احتمالا منظور از کوسه آفتاب خوار، وال کوسه یا Whale-shark است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.