رشد سینمای ایران بر دوش کدام معلمان بود

۱۱اردیبهشت،

سینمای ایران در میان کشاکش‌های نزدیک به یک دهه ای خود همواره بر دوش معلمانی رشد یافته است که از جان و روح خود برای ارتقای این هنر هفتم قبل اند.

سینمای ایران در میان کشاکش‌های نزدیک به یک دهه ای خود همواره بر دوش معلمانی رشد یافته است که از جان و روح خود برای ارتقای این هنر هفتم قبل اند.

در بررسی نسل‌های مختلف سینمای ایران نام هشت نفر بیش از دیگران به عنوان معلمان سینما و تئاتر ایران می‌درخشد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که حمید سمندریان در مدت حیاتش زمان بسیاری را به پرورش بازیگران تئاتر و سینما اختصاص داد و از این میان آنها هنرمندانی درخشان به دنیای سینما قدم نهادند که نام عزت الله انتظامی و علی نصیریان بیش از دیگران به عنوان شاگردانی موثر در کارنامه معلم سینمای ایران می‌درخشد.

سمندریان همواره امیدوار بود شرایطی پیش بیاید تا شاگردانی که برای آموزش به آموزشگاه او می‌روند بتوانند در جهت رشد هنر مملکت موثر باشند.امین تارخ یکی دیگر از این معلمان نام آشنای سینمای ایران است. تارخ نزدیک به دو دهه است که در آموزشگاه خود به انتقال اطلاعات سینمایی اش می‌پردازد و همواره معلمی دلسوز برای شاگردانش محسوب می‌شود. 

این بازیگر سرشناس سینمای ایران به مدت چهار سال در دانشکده هنرهای زیبا شاگرد سمندریان بوده است و سمندریان را در آموزش بازیگری یک پدیده می‌داند.در میان معلمان سینما داریوش ارجمند از دیگر هنرمندانی است که بسیاری از شاگردانش از کلاس‌های وی به نیکی یاد می‌کنند و معتقدند در این کلاس‌ها می‌توان همه اصول بازیگری را طی برنامه ای مشخص آموخت.

پرویز پرستویی یکی دیگر از معلمان سینمای ایران است که در جهت آموزش بازیگران تاثیرگذار تلاش کرده است در میان شاگردان این بازیگر شناخته شده می‌توان به هنرمندانی چون ترانه علیدوستی، صابر ابر و بابک انصاری اشاره کرد.به عنوان پنجمین معلم می‌توان به نام ناصر تقوایی؛ کارگردان سینما اشاره کرد که سال‌ها است از این عرصه فاصله گرفته اما همچنان با قدرت به تدریس فیلمنامه نویسی ادامه می‌دهد و بسیاری از فیلمنامه نویسان جوان سینما از قلم او بهره برده اند.

محمد رحمانیان به همراه مهتاب نصیرپور سال‌های زیادی به آموزش تئاتر و بازیگری پرداخت. در کارنامه کاری او بازیگران بسیاری هم اکنون در عرصه تئاتر و سینما فعال می باشند که از میان آن‌ها می‌توان به افشین هاشمی و پیام دهکردی اشاره کرد.و اما یکی دیگر از معلمان دلسوز سینمای ایران زاون قوکاسیان است که سال هاست در شهر اصفهان برای سینمای ایران تلاش می‌کند و با دلسوزی هر چه تمام تر بخش زیادی از زندگی خود را به شاگردانش اختصاص داده است او حتی به خاطر راه یافتن شاگردانش به برخی از جشنواره‌ها با آن‌ها همراه می‌شود تا مسئولان جشنواره آن‌ها را به سالن راه دهند.

سینما پرس


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.