رشد ۲۵ درصدی مالیات/ سهم ۸۶ درصدی درآمد دستگاه‌ها از مالیات

به گزارش خبرنگار مهر، مالیات ابزاری است برای توزیع عادلانه درآمد و ثروت کشور، که نقش تعدیل کننده ثروت در جامعه را دارد، به طوری که هر کس درآمد بیشتر و ثروت بیشتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند.

به عبارت دیگر، پرداخت مالیات، مشارکت مردم در تامین بخشی از هزینه‌های عمومی و مهم‌ترین ابزار سازماندهی اقتصاد هر کشور است.

اهمیت توجه به مالیات و لزوم فرهنگ سازی برای مشارکت مردم در پرداخت مالیات تا جایی است که روز ۱۶ تیر را روز مالیات نام نهادند.

در این زمینه سعید حسنی مدیرکل امور مالیاتی استان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مالیات را مهم ترین عامل برای تحقق عدالت اجتماعی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که بخش مالیات سازماندهی نشود، نمی توان چندان امیدی به اقتصاد یک کشور داشت. اجرای دقیق قوانین عادلانه اخذ مالیات در جامعه نه تنها سبب از میان رفتن فاصله طبقاتی می‌شود بلکه باعث کاهش تورم در اقتصاد نیز می‌شود.

به گفته حسنی، درآمد مالیاتی سال ۹۰ استان قم نسبت به سال ۸۹، ۲۵ درصد افزایش داشته است که این میزان نزدیک به ۸۶ درصد از سهم درآمد استان را تشکیل داده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان با اشاره به نقش مودیان مالیاتی به عنوان آحاد اقتصادی جامعه در پرداخت مالیات و سهم آنان در سازندگی کشور و استان اظهار کرد: مجامع صنفی، اتحادیه ها و تشکل ها در گذشته و در حال حاضر رابطه خوب و همکاری مناسبی در بحث پرداخت مالیات دارند.

وی گفت: اگر مودیان نسبت به مالیاتی که برای آنها در نظر گرفته شده است اعتراض و یا شکایتی داشته باشند، این امکان فراهم است که پرونده‌ها به طور مجدد بررسی شده و اگر مالیاتی غیر عادلانه تشخیص داده شده باشد، مورد بررسی دوباره قرار می گیرد.

مودیان مالیاتی پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات، ۳۰ روز فرصت دارد، اعتراض خود را نسبت به مالیات مشخص شده اعلام و اسناد مورد نیاز را برای انجام بررسی مجدد تهیه کنند تا این اعتراض توسط روسای امور مالیات و هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی مورد رسیدگی قرار گیرد.

حسنی اظهار کرد: رئیس اداره مربوطه با بررسی مجدد پرونده و در صورت احراز نسبت به تعدیل و تخصیص مالیاتی اقدام می‌کند، در صورتی که مودی مالیاتی دوباره معترض باشد، می‌تواند به منظور رفع اختلاف به هیئت حل اختلاف مالیاتی مراجعه کند.

هیئت مذکور در اداره امور مالیاتی تشکیل می‌شود که شامل سه عضو نماینده سازمان امور مالیاتی، نماینده قوه قضاییه و نفر سوم نماینده صنف یا تشکل مربوطه است. در واقع یک نفر نماینده مودی و یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی است و قاضی نیز پرونده را مورد بررسی قرار می دهد.

انعطاف مالیات بر ارزش افزوده

وی در ادامه سخنان خود مالیات بر ارزش افزوده را مالیاتی عنوان کرد که به برخی از خدمات و فروش برخی کالاها تعلق می‌گیرد، به این ترتیب که ارزش مالیات افزوده تعیین شده در نهایت به مصرف کننده نهایی ختم می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: به استناد ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالاها و برخی از خدمات از پرداخت مالیات معاف شده است که این کالاها عبارت هستند از محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان و زنبورداری، انواع کود و سم و… ، کالاهایی به غیر از آنها مشمول مالیات است.

در تبیین اهداف مالیات بر ارزش افزوده می‌توان گفت، از آنجا که مالیات از منابع مهم درآمد دولت‌ها است، ثبات و تداوم وصول مالیات موجب ثبات در برنامه ریزی دولت برای ارائه خدمات مورد نیاز کشور در زمینه‌های مختلف می‌شود. از سوی دیگر دوره‌های کوتاه مدت وصول آن تداوم تامین نقدینگی خزانه دولت را تامین می‌کند. این مالیات نسبت به سایر مالیات‌ها منعطف‌تر بوده و به دلیل مقطوع بودن نرخ این مالیات زمان قطعیت کوتاهی داشته و تأخیر در وصول درآمدهای مالیاتی را به حداقل می‌رساند.

حسنی ابراز داشت: مودیان مالیاتی که قادر به پرداخت یکجا مالیات خود نیستند، از تاریخ ابلاغ برگ می‌توانند حداکثر به مدت سه سال طبق دستور العملی که سازمان امور مالیاتی کشور صادر می‌کند، نسبت به تخصیص بدهی خود اقدام کنند.

به گفته وی، در ارتباط با بخشودگی جرایم در صورتی که مودی مالیاتی به تکالیف قانونی خود عمل کرده باشد (به جز مواردی که از لحاظ قانونی غیرقابل بخشودگی است) و نسبت به ارائه درخواست بخشودگی جرایم اقدام کند، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند با توجه به وضعیت مودی و احراز این که بخشی از انجام تکالیف خارج از اختیار مودی مالیاتی بوده است، نسبت به تمام یا قسمتی از جرایم بخشودگی اعمال کند.

مالیات در کشاورزی و صنعت

مدیر کل امور مالیاتی استان قم با اشاره به اینکه به استناد ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم، درآمدهای کشاورزی، زنبورداری، نوغان داری، دامپروری، دامداری، ماهیگیری و احیای جنگل ها از پرداخت مالیات معاف هستند، گفت: برای اشخاص حقوقی که فعالیت کشاورزی دارند تسلیم اظهارنامه مالیاتی شرط اصلی برای معافیت درآمد کشاورزی است.

حسنی افزود: مواد ۱۳۲ و ۱۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با اشخاص حقوقی که برای فعالیت خود از مراجع ذی صلاح پروانه بهره برداری دریافت کرده‌اند یا مجوزها و پروانه‌های طرح توسعه بازسای، نوسازی و یا تکمیل واحدهای صنعتی صادر شده است، طبق آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مفاد بخش نامه صادره، این واحدهای صنعتی می‌توانند از معافیت‌های قانونی بهره‌مند شوند.

تمام صاحبان درآمد و فعالان اقتصادی مکلف هستند که اظهارنامه مالیاتی خود را حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالی به ادارات امور مالیاتی تسلیم کنند. این موضوع برای صاحبان املاک مسکونی که ملک خود را به اجاره داده‌اند برای عملکرد سال ۱۳۹۰ به موجب تبصره دو ماده ۱۱۹ قانون برنامه پنج ساله پنجم الزامی است و چنانچه صاحبان املاک تجاری مسکونی و سایر املاک تجاری نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام ننمایند از معافیت‌های مقرر قانونی برخوردار نخواهند شد.

وی گفت: همچنین صاحبان مشاغل طی دستورالعمل هایی که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده است، می توانند از طریق اتحادیه‌های خود با انجام توافق با اداره کل امور مالیاتی یا در صورتی که اتحادیه‌های مذکور تمایلی به انجام توافق نداشته باشند و یا اصولا آن فعالیت فاقد اتحادیه باشد، می‌توانند از طریق خود اظهاری و پرداخت حداقل افزایش ۱۵ درصد مالیات نسبت به مالیات قطعی شده سال ۸۹ خود نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات خود و با استفاده از تسهیلات لازم (تقسیط) بدون محاسبه جرایم تقسیط اقدام کنند.

این گونه مودیان لازم است که کلیه شرایط بندهای مندرج در دستورالعمل‌های توافق با خوداظهاری را که از آن جمله ثبت نام در سایت www.tax.gov.ir   و دریافت شماره اقتصادی حداکثر تا تاریخ ۳۰ آبان ماه امسال است، اقدام کنند.

تسلیم اظهارنامه مالیاتی در دفاتر پیشخوان

مدیرکل امور مالیاتی استان قم بیان داشت: اداره کل امور مالیاتی برای تسهیل در امر دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی کلیه صاحبان درآمد از جمله مشاغل با توجه به تفاهم نامه‌ای که از طریق معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری و کانون دفاتر پیشخوان انجام شده است، کلیه مودیان می‌توانند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود و عندالزوم صدور قبض و پرداخت مالیات در دفتر پیشخوان اقدام کنند و نیازی به مراجعه آنها به ادارات مالیاتی نیست.

حسنی گفت: برای آن دسته از مودیان مالیاتی که برای آنها در منازل یا محل کار بستر اینترنت فراهم است، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir  نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: این افراد باید توجه کنند که الزاما از اطلاعات ارسال شده یک نسخه کپی استخراخ کرده و تحویل باجه‌های پستی در دفاتر پیشخوان داده و چناچنه خود را مشمول مالیات می‌دانند یا از مزایای توافق یا خوداظهاری استفاده می‌کنند، نسبت به پرداخت مالیات مورد قبول خود اقدام کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.