رضا عطاران: امیدوارم روزهای خوب را ببینیم

رضا عطاران با ابراز تاسف از درگذشت علی انصاریان گفت: امیدوارم زودتر شرایط عوض شود و روزهای خوب را ببینیم. اگر قرار است واکسنی خریداری شود زودتر انجام شود و از این اتفاق‌ها نبینیم.

به گزارش ممتازنیوز، جدیدترین فیلم روح‌الله حجازی با نام «روشن» ۱۶ بهمن در پنجمین روز جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر به نمایش درآمد و عوامل این فیلم که بیشتر به احترام اهالی رسانه در برج میلاد حاضر شده بودند، در نشست خبری این فیلم شرکت کردند.

رضا عطاران بازیگر اصلی این فیلم که پس از «شیشلیک» برای دومین بار در سینمای رسانه‌ها حاضر می‌شد، در نشست پرسش و پاسخ «روشن» در ابتدا یادی از علی انصاریان کرد و پس از تسلیت بابت درگذشت او گفت: من هم با مهرداد (میناوند) و هم علی آقای انصاریان خاطرات زیادی داشتم و تقریبا اولین کاری که آقای انصاریان در تلویزیون کار کرد، مجموعه «زیر آسمان شهر» بود که دعوت کردیم و آمدند و خیلی هم علاقه‌مند بودند. اما متاسفانه این اتفاق افتاد و امیدوارم زودتر شرایط عوض شود و روزهای خوب را ببینیم. اگر قرار است واکسنی خریداری شود ،زودتر خریداری کنند تا از این اتفاق‌ها نبینیم و شرایط مردم بهتر شود.

او درباره نقشی که در «روشن» ایفا کرده است هم افزود: اولین بار که فیلمنامه را خواندم، شخصیت «روشن» به نظرم کاراکتری جالب آمد و همان انفعالش هم خاص بود. «روشن» یک شخصیت عجیب و غریب بود و نظر مرا برای بازی جلب کرد.

سارا بهرامی هم که در این فیلم نقشی کوتاه دارد، درباره بازی در «روشن» گفت: من به طول نقشم فکر نکردم و فقط دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم. فیلمنامه را دوست داشتم و مشتاق به همکاری با روح‌الله حجازی بودم. حضور رضا عطاران هم در این فیلم برایم تعیین‌کننده بود.

در ادامه روح‌الله حجازی – کارگردان – درباره انتخاب رضا عطاران توضیح داد که فیلمنامه برای او نوشته شده بود و اگر بازی نمی‌کرد این فیلم اصلا ساخته نمی‌شد.

او با رد تعبیری که از خودکشی در فیلمش شده بود، درباره برخی نشانه‌هایی که به نظر اعتراض او را به عملکرد دولت می‌رساند یا وضعیت مردم را در اوضاع فعلی نشان می‌دهد، بیان کرد:‌ من فیلمساز سیاسی نیستم و آثارم خیلی تعابیر سیاسی ندارند. مسئله من شخصیت «روشن» بود و خیلی دنبال این ماجرا نیستم که بر مبنای مقطعی که در آن زندگی می‌کنیم، فیلم بسازم. این فیلم بیشتر بعد جامعه‌شناختی دارد و علاقه‌ام موضوعات روانکاوانه است.

وی افزود: من این بار دست روی موضوعی گذاشتم که برای طبقه متوسط جامعه نیست و به سراغ طبقه فرودست جامعه رفتم. در آثار قبلی‌ام بیشتر روی روابط آدم‌ها تمرکز داشتم و در این فیلم به مسائل روانشناختی پرداخته‌ام؛ اما در پاسخ به این سوال‌ها که به نظرم کمی‌ بودار هستند، باید بگویم که به طور کلی معتقدم هر چیزی که می‌کاریم برای برداشتش به سال‌ها زمان نیاز است و خیلی نمی‌توانیم تمرکزمان را به سمت یک دولت ببریم. ما بیشتر درگیر جناح بازیگران سیاسی شده‌ایم در حالی که نباید درگیر مسائل جناح‌بندی نشویم و باید مبنایی‌تر نگاه کنیم. منِ فیلمساز برای یک دولت و دو دولت فیلم نمی‌سازم، برای مردم می‌سازم و دوست دارم که اثرم باقی بماند.

حجازی درباره ممیزی‌های فیلمش و اینکه در وزارت ارشاد اجازه نمایش خیانت مردها راحت‌تر داده می‌شود اما انگار نمایش خیانت زنان مجاز نیست؟ گفت: این را باید از مسئولان بپرسید. سوال‌هایی می‌پرسید که باعث شود دیگر نتوانیم کار کنیم. من قواعد مملکتم را می‌دانم و همه در این مملکت فیلم می‌سازیم. من تلاش کردم در این فیلم به یک فُرم برسم و فکر می‌کنم محدودیت‌ها باعث شده ما به یک نوع زبان و خلاقیت برسیم.

او درپاسخ به این سوال که آیا شخصیت «روشن» نماد ایران است گفت: من به دنبال نماد در آثارم نمی‌گردم. یک زمانی می‌گفتند اگر فیلم تک لوکیشن باشد یعنی نمادی از ایران است. اما اینجا سینما است و این تعابیر محلی از اعراب ندارد. گذر زمان به ما ثابت می‌کند که قضاوت‌های ما درست هستند یا خیر.

نشست پرسش و پاسخ فیلم «روشن» با حضور جواد نوروزبیگی (تهیه‌کننده)، نازنین سهامی، سرگل لواسانی (بازیگر)، مرتضی نجفی (مدیر فیلمبرداری)، سهیل دانش‌اشراقی (طراح صحنه)، ایمان امیدواری (طراح چهره‌پردازی)، بامداد افشار (آهنگساز) همراه بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.