روابط تهران – بغداد روابطی منحصر به فرد و ناگسستنی است

رحیمی در دیدار نخست وزیر عراق؛

بغداد اشاره و اظهار امیدواری کرد؛ سفر نوری المالکی به ایران، فصل نوینی در روابط دو کشور و گامی در جهت توسعه همه جانبه مناسبات فیمابین باشد.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر جمهوری عراق به اهمیت شرایط موجود بین تهران – بغداد اشاره و اظهار امیدواری کرد؛ سفر نوری المالکی به ایران، فصل نوینی در روابط دو کشور و گامی در جهت توسعه همه جانبه مناسبات فیمابین باشد.

محمد رضا رحیمی در این دیدار که ظهر امروز (یکشنبه) در مجموعه سعد آباد تهران برگزار شد، روابط دو دولت و ملت ایران و عراق منحصر به فرد و ناگسستنی خواند و گفت : توطئه هایی که در سطح جهان علیه دو ملت تدارک دیده می شود ، بدلیل عقاید و آرمانهای ملت های ایران و عراق است و اگر دو کشور با یکدیگر به شکل تمام عیار متحد و یکپارچه باشند قدرت بزرگی را در سطح جهان تشکیل خواهند داد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه ایران و عراق باید بنای اقدامات بزرگتری را با یکدیگر بگذارند، بر لزوم نهایی شدن توافقات پیشین میان دو کشور تاکید کرد و خواستار تسریع در اجرایی شدن این توافقات و تفاهم نامه ها شد .

رحیمی با بیان اینکه روابط و مناسبات میان دو کشور در بخش های مختلف باید به نقطه اوج خود برسد، اظهار داشت: در حال حاضر تبادل سیاسی اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور به صورت مستمر و در سطح بالایی قرار دارد و امیدواریم با ادامه این روند ، موانع و مشکلات پیش روی توسعه روابط بین تهران – بغداد هر چه سریع‌تر برطرف شود.

معاون اول رییس جمهور اتصال خطوط ریلی ، همکاری های نفتی و ترانزیتی میان دو کشور را از زمینه های با اهمیت در جهت گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در تمامی بخش ها سطح همکاری ها و روابط خود را با عراق افزایش دهد و در این راه از انتقال تجربیات و دستاوردهای خود به عراق استقبال می کند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار توسعه روابط بر مبنای صلح ، ثبات و منافع مشترک را مورد تاکید قرار داد و گفت : روابط میان دو کشور در بخش سیاسی از جایگاه مطلوبی برخوردار است و باید تلاش کنیم این روابط در سایر بخش ها همچون فرهنگی ، علمی و اقتصادی نیز گسترش یابد.

نخست وزیر عراق با تاکید بر ایجاد جهش و تحول بزرگ در روابط میان تهران – بغداد، افزود : در حال حاضر اراده و عزم کافی در میان مسئولین دو کشور برای توسعه روابط وجود دارد و امیدواریم در این سفر شاهد تحولات و دستاوردهای مطلوبی همراه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران و عراق از اهداف مشترکی برخوردار هستند، بر لزوم تکمیل توافقات گذشته و ارتقاء سطح همکاری ها در بخش های مختلف از جمله انرژی، نفت، زیر ساخت ها و بازرگانی، تاکید کرد.

نخست وزیر عراق همچنین در این دیدار اهمیت شناسایی فرصت ها و ظرفیت های همکاری مشترک بین دو کشور را ضروری و با اهمیت دانست و گفت: وزرای دو کشور اخیراً دیدارها فشرده ای در زمینه همکاری در بخش های مختلف داشته اند و امیدواریم این مذاکرات گامی به سوی شکوفاتر شدن روابط میان تهران -بغداد گردد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.