روابط مستقیم ایران و انگلیس از سرگرفته شد

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
روابط ایران و انگلیس از نخست اسفند ۹۲ به طور مستقیم پیگیری می‌شود. مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا، با اعلام این خبر گفت:

از امروز روابط ایران و انگلیس در سطح کاردار غیر مقیم و بدون حضور حافظ منافع از سر گرفته می‌شود.

وی افزود: با پایان کار دفاتر حفاظت منافع، مسوولیت ارتباطات دو کشور به کارداران غیر مقیم سپرده می‌شود.

روانچی گفت: از امروز پرچم‌های ایران و انگلیس در سفارت‌خانه‌های این کشورها برافراشته شد.

به گزارش ایسنا، ایران و انگلیس در تاریخ ۱۶ مهرماه توافق کردند ارتباط‌شان را به سطح کاردار غیرمقیم ارتقاء دهند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران دربارهٔ روابط ایران و انگلیس گفت: پیرو مذاکرات دو وزیر خارجه در نیویورک مقرر شد گفت‌وگوها بین نمایندگان دو وزارت خارجه ادامه یابد و پیرو این گفت‌وگوها روز دوشنبه (۱۵ /۷/ )، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در تماس تلفنی با دکتر محمدجواد ظریف پیشنهاد داد که دو کشور نسبت به تعیین کاردار غیرمقیم در پایتخت‌های دو کشور اقدام کنند.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی دربارهٔ سطح روابط دو کشور در حد کاردار، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه انگلیس توافق کردند که تهران و لندن در سطح کاردار غیرمقیم با یکدیگر روابط داشته باشند.

در پی این توافق، محمدحسن حبیب‌الله زاده به عنوان کاردار غیر مقیم ایران و آجی شارما به عنوان کاردار غیرمقیم انگلیس معرفی شدند.

۸ آذرماه ۱۳۹۰ در پی ورود جمعی از دانشجویان معترض به سفارت انگلیس در تهران، انگلیس به طور یک‌جانبه اقدام به قطع روابط کرد.

پس از آن دولت این کشور اعلام کرد دیپلمات‌هایش را از خاک ایران خارج خواهد کرد و خواست ظرف ۴۸ ساعت دیپلمات‌های ایران از انگلیس خارج شوند.

پس از تعطیلی سفارت‌های دو کشور، سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت بریتانیا و درمقابل سفارت عمان در لندن، حافظ منافع دولت ایران شد.

با استقرار دولت تازه در ایران نخست وزیر بریتانیا در نامه تبریک به روحانی نسبت به ارتقای روابط ابراز علاقه کرد.

پس از آن محمد جواد ظریف و ویلیام هیگ، وزیران خارجه دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیداری معاونان خود را مامور کردند تا موضوع ارتقای سطح روابط را بررسی کنند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.