روانشناس غرب با کاستی های مختلف روبروست

به گزارش خبرنگار اجتماعی  باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام والمسلمین حسین میرزایی با بیان تشریح روان در فارسی و عربی گفت: در زبانهای عربی و فارسی از روان به بعد ماورا طبیعی انسان و با نامهای جان، نفس، عقل، روح، قلب خوانده می شود.
وی با اشاره به اینکه ما با یک ذات در درون خود رو به رو هستیم افزود: ۳ دیدگاه برای معرفی اجزا و چیستی نفس انسان معرفی شده است.
کارشناس مذهبی در این باره تصریح کرد: در دیدگاه اول نفس کلی است و از اجزای مختلف چون غضب حلم، ذکر، فکر و فهم برخوردار است.
وی با اشاره به ۲ دیدگاه دیگر پیرامون معرفی نفس آدمی گفت: در دیدگاه دوم نفس دارای مراتب وجود و هستی و وحدت شخصی  دارد اما  در دیدگاه سوم نفس یک حقیقت واحد است.
حجت الاسلام میرزایی با اشاره به اینکه منظور ما از روانشناسی بعد ماوراطبیعی انسان است افزود: در حال حاضر ۳ نوع روانشناس در جهان مطرح است.
وی در این باره تصریح کرد: روانشناسی غربی که از سوی دانشمندان جهان غرب بوجود آمده و در حال حاضر در دانشگاههای ما تدریس می شود یکی از انواع روانشناسی است.
سخنران نشست روانشناسی اسلامی در معرفی روانشناسی غربی گفت: این روانشناسی که از روانشناسان حلقه وین شامل فروید، یونگ، آدلر و چندین یهودی دیگر تشکیل شده مبتنی بر تجربیات دانشمندان است.
وی با اشاره به اینکه روانشناس غربی مبتنی بر تجربه با کاستی های روبه روست افزود: در آزمایشهای تجربی با نمونه روبه رو هستیم که در مورد انسان شرایط متغییر است زیرا که انسان دارای اختیار است.
حجت الاسلام والمسلمین میرزایی با تاکید بر اینکه علوم رفتاری موجود در روانشناس غرب به دلیل نارسایی روش تحقیق بنیادش بر باد است افزود: این آزمایشهای تجربی بر روی انسان قابل اعتنا نیست از طرف دیگر تجربه ای که در میان انسانهای جوامع مختلف صورت می گیرد قابل تعمیم به سایر جوامع نیست چون انسان در حال ساخته شدن است.
سخنران نشست روانشناسی اسلامی با انتقاد از نوع دوم روانشناسی اسلام مالی و یا اسلامیزه گفت: این روانشناس در اصل همان حرف غربی هاست با پیوست آیات و روایات اسلامی.
وی با معرفی تعدادی از روایات بدست آمده از معصومین (ع) مبنی بر دوری از مراجعه به طاغوت گفت: در علوم انسانی دین برنامه زندگی انسان را تعیین می کند از این رو مهم است که چه کسی  این علوم را از دین استخراج می کند.
حجت الاسلام میرزایی با معرفی روان شناس اسدی اظهار داشت: در این روانشناسی از نظریه و قانون گرفته تا نسخه ۱۰۰ درصد بر اساس مبانی مورد قبول اسلام تهیه و تدوین می شود.
کارشناس مذهبی نشست روانشناس اسلامی با بیان اینکه در روانشناسی اسلامی به دنبال این هستیم که چه چیز مورد پذیرش دین و خداست گفت: در دین اسلام حجت ظاهر شامل قران و روایات و حجت باطن شامل عقل مورد پذیرش است.
وی اظهار داشت: روانشناس اسلامی روانشناسی است که در متدولوژی تحقیق آنچه حجت بین خدا عبد است مورد استفاده قرار بگیرد در غیر این صورت مستند به اسلام نیست.
وی در مقایسه دانشمند اسلامی و غیر اسلامی گفت: دانشمند غیر اسلامی می تواند بگوید نظر من این است اما دانشمند اسلامی تمام هویتش به این است که از اسلام کشف کند که نظر خداوند متعال چیست.
حجت الاسلام والمسلمین میرزایی با بیان اینکه ما همچون امام خمینی (ره) از جهت علمی حکمت متعالیه را آموختیم افزود: امام خمینی (ره) با مطالعه حکمت متعالیه ملاصدرا جامع قران، عرفان عملی و نظری، اخلاق نظری و عملی و برهان شدند و بر اساس همین دانش و نظریه قانون سیاسی اسلام و تشیع را مطرح و به شاگردانشان در نجف تعلیم دادند.
گفتنی است نشست روانشناسی اسلامی شب گذشته در بخش تحول علوم انسانی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد./ف


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.