روایت ۳۴سال تراژدی مردم در همسایه شمالی

به گزارش خبرآنلاین، چاپ دوم تاریخ جامع انقلاب روسیه در کتابی دو جلدی با عنوان «تراژدی مردم: انقلاب روسیه» نوشته «اورلاندو فایجس» از سوی «نشر نی» راهی بازار کتاب شد. این اثر تاریخ اجتماعی روسیه در دوران انقلاب را بیان می‌کند و وقایع مربوط به سال‌های ۱۸۹۰ زمان آغاز بحران انقلاب تا سال ۱۹۲۴ زمان مرگ لنین را دربر می‌گیرد.

نویسنده این اثر با تاکید بر این موضوع که شکست دمکراسی در روسیه، در فرهنگ سیاسی و تاریخ اجتماعی این کشور ریشه دارد، نیروهای اجتماعی روسیه را زمینه‌ساز پیروزی رژیم بلشویکی و همچنین قربانیان اصلی آن معرفی می‌کند. این اثر، پژوهشی در زندگی اجتماعی دهقانان،‌ کارگران، سربازان و ملوانان روسیه و نواحی اطراف نیز به حساب می‌آید زیرا نویسنده این افراد را نه تنها آلت‌دست بلشویک‌ها نمی‌داند بلکه به توده مردم به عنوان نقش‌آفرینان اصلی انقلاب می‌نگرد.

آبزرور درباره این اثر خواندنی می نویسد:«نویسنده کتاب سبک تازه‌ای را در تاریخ نگاری به کار برده که تلفیقی است از تاریخ نگاری و رمان تاریخی. تراژدی مردم هم به لحاظ تاثیراتی که انقلاب بر مردم روسیه گذاشته یک تراژدی است و هم شبیه یک نمایشنامه است، با این تفاوت که شخصیت‌های آن واقعی هستند. روایت «اورلاندو فایجس» با دنبال کردن احوال و گفته‌های افراد نام‌آوری همچون ماکسیم گورکی، شاهزاده لووف و در کنار آن دنبال کردن گفته‌ها و سرگذشت شخصیت‌هایی ناشناس پیش می‌رود. البته از جمله شخصیت‌های محوری این کتاب، ماکسیم گورکی است. نکته جالب دیگر این کتاب استفاده از رمان‌ها و داستان‌های نویسندگان روس است. از جمله اشاره و استفاده نویسنده از کتاب «گارد سفید» نوشته بولگاکف است که قدرت مهیب ارتش سرخ را در قالب تمثیل به خوبی و زیبایی توصیف می‌کند. …بدبختی رعیت‌های روس و ستمی که در آن زمان بر آنها می‌رفته با مهارت تمام در کتاب فایجس توصیف شده است. خواننده درواقع می‌تواند به خوبی حس کند که ایده‌آل گرایی انقلابیون روسیه چگونه جایش را به هرج و مرج و بدبختی داد. فایجس در کتابش از ارائه جزئیات در مورد مشکلاتی که انقلاب روسیه به بار آورد،ابایی ندارد. خواننده این کتاب، خودش می‌دانسته که انقلاب روسیه تراژدی بزرگی بوده اما وقتی این کتاب را می‌خواند می‌بیند چه تراژدی وحشیانه‌ای بوده.»

در ضمیمه ادبی تایمز نیز درباره این کتاب تحسین شده آمده است: «روایتی شورانگیز و پر از حکایت و تحقیقی جامع و منصفانه که در مورد شخصیت‌های تاریخی که با بلاهت یا بی‌رحمی رفتار کرده‌اند هیچ ملاحظه نمی‌کند… هدف اصلی فایجَس کنارزدن نقاب و نشان‌دادن چهره واقعی این شخصیت‌هاست و به‌خوبی از پس این کار برآمده است.»

کتاب دوجلدی «تراژدی مردم: انقلاب روسیه» با قیمت ۱۸هزارتومان منتشر شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.