روسای جمهور سودان و سودان‌جنوبی یکشنبه در آدیسابابا دیدار می‌کنند

منابع سودانی اعلام کردند که روسای جمهور سودان و سودان‌جنوبی روز یکشنبه در آدیسابابا دیدار خواهند کرد تا راهی برای اختلافات موجود میان دو کشور بیابند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع دیپلماتیک در سودان اعلام کردند که عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان و سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان‌جنوبی روز یکشنبه در آدیسابابا، پایتخت اتیوپی دیدار خواهند کرد و در این دیدار مذاکراتی برای حل‌وفصل مشکلات میان دو کشور انجام خواهد شد.

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی سودان، این دیدار به درخواست سالوا کر انجام می شود و توسط میانجی‌گران آفریقایی به خارطوم اعلام شده و رئیس‌جمهوری سودان نیز با آن موافقت کرده است.

با وجود اختلاف‌های عمیق میان جوبا و خارطوم، منابع دیپلماتیک عقیده دارند که در مذاکرات میان رهبران دو کشور تا حدود زیادی احتمال رسیدن به توافق‌های اساسی وجود دارد.

در عین حال اختلاف میان دو کشور بر سر مسائل مرزی و نیز صادرات نفت که اقتصاد دو کشور بر آن متکی است، از پیچیده‌ترین اختلاف‌ها میان سودان و سودان جنوبی است که در مذاکرات آتی دو طرف با جدیت مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بنا به گفته منابع دیپلماتیک، در مذاکرات رهبران دو سودان، سالوا کر تلاش خواهد کرد تا عمر البشیر را متقاعد سازد با ایجاد منطقه عاری از سلاح در مرز دو کشور موافقت کند.

با وجود استقلال سودان جنوبی از سودان اختلاف‌‌ها میان دو کشور همچنان ادامه دارد و در بعضی مواقع به درگیری‌های مرزی انجامیده که انتقادات شدید بین‌المللی را به دنبال داشته است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.