روسای جمهور امریکا، روسیه و فرانسه خواستار حل مناقشه قره باغ شدند

به نوشته روزنامه اکسپرس باکو ، در این بیانیه مشترک ‘ باراک اوباما ‘، ‘ولادیمیر پوتین’ و ‘ فرانسوا اولاند’ از مقامات باکو وایروان خواستند از بروز تنش ودرگیری بین دو کشور جلوگیری کنند.

روسای جمهور امریکا، روسیه و فرانسه در این بیانیه بر حل مناقشه قره باغ کوهستانی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در چارچوب تلاش های گروه مینسک تاکید کردند.

علیرغم تلاش گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، در بیانیه مشترک اوباما، پوتین و اولاند که همزمان با نشست گروه بیست در مکزیک صادر شده از دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواسته شده است نسبت به حل صلح آمیز مناقشه قره باغ ، اهتمام بیشتری داشته باشند.

پیش از این نیز اوایل هفته جاری ‘المار محمدیاراف’ وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان و ‘ادوارد نعلبندیان’ وزیر امورخارجه ارمنستان در خصوص راهکارهای حل مناقشه قره باغ کوهستانی در پاریس با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

در نشست وزرای امورخارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پاریس روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری های اروپا ‘ایگور پوپوف’ نماینده روسیه، ‘ژاک فور’ نماینده فرانسه و ‘ رابرت برادکه’ نماینده آمریکا حضور داشتند.

در پایان این مذاکرات در بیانیه مشترکی علاوه بر حل و فصل صلح آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی، بر استقرار نظام بررسی نقض آتش بس توسط طرفین و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی در منطقه قره باغ تاکید شد.

گفتنی است، در مناقشه ای که در سال ۱۹۹۴ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به وقوع پیوست، ارمنستان به کمک نیروهای روسی توانست حدود ۲۰ درصد از خاک جمهوری آذربایجان را در منطقه قره باغ کوهستانی به تصرف خود درآورد.

درگیری نیروهای مسلح دو کشور در منطقه قره باغ کوهستانی بیش از ۳۰ هزار نفر کشته و ۱۵۰ هزار مجروح برجای گذاشت و بیش از یک میلیون نفر نیز بی خانمان شدند .

از هنگام برقراری آتش بس ناپایدار بین باکو و ایروان از ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۷۳ تاکنون، هیچگونه موافقتنامه صلحی بین دو کشور امضا نشده است.

پس از برقراری آتش بس ناپایدار در منطقه قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا در حل صلح آمیز مناقشه قره باغ میانجیگری می کنند اما تاکنون فعالیت این گروه در عمل نتیجه ای نداشته است.

خاورم/۱۱۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۴۳۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.