روسیه: با سامانه پدافندی پانتسیر بیش از ۴۰ پهپاد بیرقدار ترکیه را در لیبی و سوریه ساقط کرده‌ایم

تلویزیون رسمی روسیه تاکید کرد سامانه‌های پدافندی این کشور از نوع پانتسیر-اس۱ ده‌ها فروند پهپاد ساخت ترکیه را در سوریه و لیبی ساقط کرده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، تلویزیون رسمی روسیه تاکید کرد سامانه‌های پدافندی این کشور از نوع پانتسیر-اس۱ ده‌ها فروند پهپاد ساخت ترکیه را در سوریه و لیبی ساقط کرده است.

شبکه روسیه ۱ امروز در گزارشی اعلام کرد: یگان‌های عربی (ارتش سوریه و ارتش شرق لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر) توانسته با استفاده از سامانه پدافندی پانتسیر بیش از ۴۰ پهپاد ترکیه از نوع بیرقدار و عنقا را سرنگون کنند.

در همین رابطه، «یوری مورافکین»، جانشین فرمانده پدافند هوافضای روسیه به این شبکه گفت: پهپادهای بیرقدار TB۲ با توجه به حجم و سرعت آن، هدف راحت برای سامانه پدافندی پانتسیر به شمار می‌رود و اگر سطح آموزش پرسنل این سامانه در حد قابل قبولی باشد، اسقاط بیرقدار کار دشواری نیست.

مورافکین در پاسخ به سوالی درباره علت انهدام چندین سامانه پدافندی از نوع پانتسیر توسط پهپادهای بیرقدار ترکیه‌ای در سوریه و لیبی چیست، گفت: اگر کاربر این سامانه پدافندی آموزش لازم را ندیده باشد و پانتسیر در وضعیت آمادگی رزمی قرار نگیرد، تبدیل به هدفی برای پهپادهای ترکیه می‌شود.

تلویزیون روسیه در ادامه چندین صحنه از باقی مانده پهپادهای منهدم شده توسط ارتش سوریه بر فراز استان ادلب توسط سامانه پدافندی پانتسیر پخش کرد.

در همین ارتباط، «الکساندر نوفیکوف»، رئیس اداره ساخت و توسعه سامانه‌های پدافندی در ستاد مشترک روسیه گفت: سامانه‌های موشکی باستیون اکنون پرواز همه پهپادها در نزدیکی مرزهای این کشور به ویژه منطقه مورد منازعه در جنوب شرق اکراین و نیز سوریه را زیر نظر دارد.

نوفیکوف اظهار کرد: سامانه موشکی باستیون اخیرا پرواز سه پهپاد بیرقدار ترکیه بر فراز ادلب را رصد کرده است که در مناطق مورد توافق برای کاهش تنش در پرواز بوده اند.

به نقل از میدل ایست نیوز، وی گفت: ما می‌توانیم با سامانه‌های پدافندی سوریه و سامانه‌های خودمان در پایگاه حمیمیم پهپادهای بیرقدار را از زمان پرواز تا فرود تحت رصد خود داشته باشیم و اگر اقدام تحریک‌آمیزی انجام شود، آماده پاسخگویی مناسب بدان هسنیم.

پانتسیر اس۱ام دارای ۱۲ موشک جدید زمین به هوا است. برد تخریب هدف از ۲۰ به ۳۰ کیلومتر افزایش یافته است. این سلاح همچنین دارای دو توپ ضد هوایی دو لول با کالیبر ۳۰ میلی متر است که قادر به حمله به اهداف هوایی و زمینی در برد – تا ۴ کیلومتر و ارتفاع – تا ۳ کیلومتر است.

رادار “پانتسیر اس۱ام” برد شناسایی هدف را تا ۷۵ کیلومتر فراهم می‌کند. این رادار قادر است تا ۴۰ هدف را به طورهمزمان شناسایی و ردیابی کند. علاوه بر این، محرمانه بودن و مصونیت کار رزمی آن در برابر حمله پارازیت‌ها افزایش یافته است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.