روسیه در صدد تقویت سیاست “نگاه به شرق” است

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری شینهوا می نویسد: روسیه به عنوان میزبان نشست مجمع همکاری های اقتصادی آسیا – اقیانوس آرام که قرار است طی روزهای ۸ و ۹ سپتامبر در ولادیوستکو برگزار شود، بر آن است تا از آن بعنوان فرصتی برای تقویت نفوذ خود در منطقه استفاده کرده و سیاست “نگاه به شرق” را هم تقویت کند.

در این مطلب آمده است: روسیه  بزرگترین کشور جهان است و پهنای آن از منتهی‌الیه شرقی قاره آسیا تا انتهای اروپا می باشد. بیش از ۷۰ درصد خاک این کشور در آسیا قرار داد.  بنابراین منطقه آسیا و اقیانوس آرام اهمیت استراتژیک بسیاری برای این کشور چه از نظر توسعه اقتصادی و چه از نظر ژئوپلیتیکی و امنیت ملی دارد.

شینهوا می نویسد:  اقتصاد کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام  در مقایسه با اقتصاد کشورهای اروپایی از ثبات بیشتری برخوردار است ولذا این منطقه  بازار وسیعی برای روسیه ،که به شدت به صادرات مواد خام به ویژه گاز و نفت وابسته است، بشمار می رود.

خبرگزاری رسمی دولت چین در ادامه آورده است: از آنجا که اروپا شروع به توسعه مسیرهای جایگزین برای دور زدن نفت روسیه کرده تنش هایی بین دو طرف بوجود آمده است. انتظار می رود بازار بزرگ و قدرتمند آسیا-اقیانوسیه جایگزین اروپا شود و یک بازار جدید انرژی رشد اقتصاد وابسته به صادرات روسیه را تحریک کند. 

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: لیکن به خاطر نبود یک سیاست پایدار وفقدان سرمایه کافی، توسعه مناطق سیبری در روسیه و منطقه شرق دور برای سالها به تعویق افتاده که مانعی در برابر برنامه بلند پروازانه مدرن سازی روسیه است.

این مطاب همچنین به نقل از “یوری تاوروسکی” کارشناس برجسته سیاسی از دانشگاه دوستی مسکو با اشاره به تاکید رئیس جمهوری روسیه برای توسعه روابط و همکاری ها با شرق آورده است: با بهره بردن از نشست اپک مناطق شرق دور و سیبری در روسیه فرایند “نگاه به شرق و “گردش به جنوب” را که در جهت تمایلات جهانی سازی و محلی سازی است تسریع می بخشد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.