روشن نگاه داشتن چراغ جشنواره مقاومت حرکتی برای تغییر دیدگاه ها و نگاه ها در سینمای دفاع مقدس

با روشن نگاه داشتن چراغ جشنواره امیدوارم حرکتی برای تغییر دیدگاه ها و نگاه ها در سینمای دفاع مقدس اتفاق بیفتد و با حمایت ها سرو سامانی به سردرگمی فیلم سازان این ژانر بدهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس؛ مهدی نادری کارگردان سینما با با اظهار امیدواری برای موفقیت و برگزاری باشکوه و تاثیرگذار جشنواره افزود: به نظر من روشنفکران وانسان های باهوش جهان به سراغ سینمای جنگی می روند چراکه تاثیر شگرف آثار سینمای جنگی بسیار هدایت گر ومثبت است از همین رو سینمای جنگ انسان دغدغه مند می خواهد. 

وی در این گفتگو که به انگیزه برگزاری دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت صورت می گرفت با بیان این مطلب اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس در روزهای اول از فیلم های گزارشی وتبلیغی جنگ شروع وبعدها به مشکلات وتاثیرات ناشی از جنگ پرداخته است که درسال های اخیر خیلی عاقلانه در مواجهه با نگاه احساسی برخورد کرده است. 

کارگردان فیلم سینمایی” بدرود بغداد” با اشاره به رویکرد بیداری اسلامی و سینمای فرامرزی عنوان کرد: امروز بعد از سال ها که از جنگ می گذرد برای همه این روشنفکری بوجود آمده که مردم این روزهای عراق از یک ارتش متخاصم به یک کشور دوست وهمسایه تبدیل شده اند که با کنار رفتن حزب بعث متوجه شباهت های فراوان دوملت شده ایم ودر حال حاضر وظیفه ما این است که بجای پرداختن به کینه ها باید نوعی از سینمای دفاع پیش از حمله یا پدافند غیرعامل را به تصویر بکشیم واگر به دنبال صلح وامنیت هستیم باید بین کشورها با هنر سینما فرهنگ دوستی را نهادینه وسرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: بایستی  با فرهنگ سازی وهنر سینما نفاق را ازبین ببریم واز جنگ های احتمالی آینده جلوگیری کنیم واگر مسئولین ما باور دارند که دربیرون از مرزهای ایران هم تاثیرگذاری وخط دهی دارند باید این را در سینما هم به اثبات برسانند البته نه با سینمای شعاری بلکه با آسیب شناسی دقیق و برنامه ریزی متداول درحوزه بین الملل این کار میسر خواهد شد. 

نادری با بیان اینکه  در ساختار هنری کشور کشف واستعداد یابی هنرمند وتولید ایده وخلاقیت تداوم مستمری ندارد خاطر نشان ساخت: درحال حاضر اگر ارزش گذاری مناسب برای پرورش یک هنرمند صورت گیرد قطعا، این خود فیلم ساز است که به مدیران پیشنهاد تحقیق در زمینه بیداری اسلامی وتولید فرامرزی را خواهد داد. 

وی اضافه کرد: ما تصویر و ترسیممان از حرکت سایر کشورها درمقابله با حکومت های پادشاهی فقط در حد گزارش های تلویزیونی واز طریق سیاستمداران بوده است وباید این را بپرسیم که آیا تصویر هنرمندانه این حرکت های انقلابی توسط هنرمندان تجزیه وتحلیل شده است که پاسخ خیر است.
 
این کارگردان سینما با اشاره به اینکه در سال های اخیر روی مقوله بیداری اسلامی خیلی مانور داده ایم ولی متاسفانه جایی نیست که  روی سینماگران حرفه ای وکسانی که تجربه های مستندسازی آنها به اثبات رسیده سرمایه گذاری کند تا در کشورهای دیگر جنبه های آسیب شناسی  وانقلابی آنها را بررسی ورصد کنند و متعهدانه ترین سینمای جهان که سینمای مقاومت است را به بهترین وارزشمند ترین شیوه ارائه کنند یادآور شد: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت می تواند برای تولید آثار سینمایی بیداری اسلامی بستری را فراهم کند تا فیلم سازان ومحققان از نزدیک این اتفاقات را بررسی وتحقیق کنند ودر شرایطی که ما معتقدیم حرکت های در حال جریان در کشورهای منطقه ریشه در انقلاب ما  و ملهم از پیام انقلاب ما است هنوز فیلم سازی از ایران برای ساختن فیلم  درکشورهای دیگر حضور نیافته است در حالی که  این بهره برداری را فیلم سازان غربی به بهترین نحو استفاده کرده اند. 

این سینماگر معتقد است درهر کشوری ومخصوصا کشورهای دارای سینما، سینما به بخش های مختلف دسته بندی، حمایت و اکران می شود و برمبنای تعاریف سینماشناسی اگر جنگ یکی از پدیده های مهم اجتماعی است ترفند های برای جلوگیری از جنگ و خونریزی از نیازهای ضروری سینما برای جامعه بشمار می رود. 

با روشن نگاه داشتن  چراغ جشنواره امیدوارم حرکتی برای تغییر دیدگاه ها در سینمای دفاع مقدس اتفاق بیفتد و با حمایت ها سرو سامانی به سردرگمی فیلم سازان این ژانر بدهد تا به رشد وتعالی این هنر که مهم ترین نیاز جامعه بشری است نزدیک شویم./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.