روشی جدید برای انتخاب بهینه اسپرم

برگزیده گروه «جنین‌شناسی» سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان، مکانیسم کموتاکسیک(هدایت شیمیایی) را به عنوان یک روش جدید برای انتخاب بهترین اسپرم در روش‌های کمک‌باروری(ART) معرفی کرد.

ایسنا: دکتر لورا سیسیلیا گیوجالاس، استاد زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کوردوبای آرژانتین خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که اسپرم به مواد هدایت‌گر شیمیایی مختلفی مانند مایع فولیکولی، مایع اویداکت(مجرای تخمک‌بر) و محیط اطراف کمپلکس تخمک – کومولوس واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند به وسیله آنها به سمت محل لقاح هدایت شود.

 
به گفته وی تحقیقات چند سال اخیر وی و همکارانش مشخص کرده است که تنها ۱۰ درصد اسپرم‌ها توانایی پاسخگویی به هدایت‌گرهای شیمیایی و انتقال به منطقه لقاح از طریق آنها را دارند که می توان این مکانیسم را برای انتخاب بهترین «اسپرم‌های توانا در باروری» برای استفاده در روش‌های کمک‌باروری به کار گرفت.

 
محقق مستقل شورای ملی پژوهش آرژانتین درباره نتایج تحقیق بر روی پاسخ کموتاکسیک(هدایت شیمیایی) اسپرم به خبرنگار ایسنا گفت: من و همکارانم پاسخ اسپرم به این هدایتگر‌ها را در محیط آزمایشگاهی آزمودیم و برای نخستین بار موفق به توصیف این هدایت شیمیایی در موش، خرگوش و گاو شدیم.

 
مقاله اصلی مدیر مرکز زیست‌شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه کوردوبا و همکارانش در مجله Reproduction در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسیده است.

 
در ۱۵ سال گذشته، تحقیقات آزمایشگاه دکتر «لورا سیسیلیا گیوجالس» بر «درک بهتر اثر متقابل شیمیایی بین گامت پستانداران قبل از لقاح» با توجه ویژه به هدایت اسپرم و کاربرد بالقوه آن برای تکنیک‌های نوین کمک باروری (ART) متمرکز شده است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.