روش‌های راه اندازی کسب و کار دانش محور مبتنی بر IT با اطلاعات برنامه‌نویسی دانش‌آموز ۱۵ ساله

بر اساس آمارهای جهانی حتی با اطلاعات یک دانش آموز دبیرستانی می‌توان به شکل حرفه‌ای وارد صنعت فناوری اطلاعات و IT  شد و نمونه آن شان پارکر” مؤسس سایت “نپستر” و اولین مدیر سایت فیسبوک است. او با وجود به‌ اتمام‌ نرساندن تحصیلات دبیرستان به تنهایی توانست یک ربات اینترنتی را توسعه دهد.

محسن مدحج، کارشناس فناور اطلاعات و ارتباطات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس آمار سایت بین المللی StackOverflow، از بین برنامه‌نویسان حرفه‌ای، یک درصد کمتر از ۱۹ سال سن دارند و این افراد با توسعه نرم افزار به شکل قابل ملاحظه‌ای درآمدزایی دارند.

وی خاطر نشان کرد: در این گزارش همچنین آمده است که در جهان ۵۴ درصد برنامه‌نویسان قبل از ۱۵ سالگی اولین خط کدشان را نوشته‌اند که این امر نشان می‌دهد که برخلاف تصور بسیاری از افراد، برنامه نویسی حوزه پیچیده‌ای نیست. بر این اساس می‌توان اذعان داشت که با اطلاعات و دانش یک دانش آموز ۱۵ ساله دبیرستانی می‌توان به صورت حرفه‌ای “برنامه نویس” شد و از آن ارزش آفرینی کرد.

مدحج  با تاکید بر اینکه سن کارآفرینی در کشورهای پیشرفته روز به روز پایین‌تر می‌رود، ادامه داد: ما امروز در شرکت‌های بزرگ شاهد حضور نوجوانان برنامه نویس هستیم که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان نام آنها را مشاهده کرد و این در حالی است که باور جامعه ما بر این است که افراد پیش از اخذ مدرک دیپلم، امکان اشتغال و یا کارآفرینی ندارند.

این فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، با اشاره به مغفول ماندن ظرفیت‌های برنامه نویسی در کشور، یادآور شد: دانش آموزان می‌توانند به جای بازی‌های موبایلی و کنسول به سمت ساخت و طراحی بازی‌های دو بعدی و سه بعدی هدایت شوند تا هم از هنر و استعداد خود لذت ببرند و هم با فروش آن به درآمدهایی برسند. 

وی اضافه کرد: به کمک نرم افزارهای جدید، ساخت بازی بسیار ساده شده و هر دانش آموز بالای ۱۲ سال می‌تواند با حداقل دانش ریاضی و زبان انگلیسی به سادگی یک بازی اندروید، ios ، ویندوز و یا حتی کنسول‌های بازی طراحی و وارد بازار کسب و کارهای دانش محور شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات گفت: این تصور غلطی است که باور کنیم افراد زیر دیپلم باید در مشاغل سخت فعالیت کنند؛ چرا که وقتی یک دانش آموزان ۱۵ ساله می‌تواند با ساخت یک نرم افزار، اپلیکیشن موبایلی و یا طراحی بازی به درآمد برسد. بی شک افرادی که موفق به اخذ مدرک هم نشدند می‌توانند به شکل مطلوبی تولید ثروت آفرینی کنند و برنامه نویسی جزو معدود مشاغلی است که مهارت، خلاقیت و ایده پردازی در آن بیش از مدرک مورد توجه است.

وی نمونه این افراد موفق را “زولی کاهان” یکی از برجسته‌ترین برنامه نویسان دانست که دبیرستان را تمام نکرد و با وجودی که حتی مدرک تحصیلی نداشت از طرف گوگل دعوت به همکاری شد برشمرد و گفت: ولی کاهان قبول نکرد. همچنین شرکت نومیک باوجودی که می‌دانست کاهان مدرک زیر دیپلم دارد به او رسما پیشنهاد کار داد و پیشنهاد داد که وی را با سمت مهندس در کمپانی خود استخدام کند.

مدحج اضافه کرد: نمونه دیگر “شان پارکر” مؤسس سایت “نپستر” و اولین مدیر سایت فیسبوک است. او با وجود به‌ اتمام‌ نرساندن تحصیلات دبیرستان به تنهایی توانست یک ربات اینترنتی را توسعه دهد و با وجودی که مدرک زیر دیپلم داشت توانست از سازمان سیا پیشنهاد کار دریافت کند با این حال، پارکر همکاری با سازمان سیا را رد کرد.

وی خاطر نشان کرد: بی تردید برنامه نویسی یکی از مشاغلی است که افراد خلاق با هر سن و یا تحصیلاتی می‌توانند در آن موفق و پیشرو باشند به شرط آنکه خلاقیت، ایده پردازی، ذوق و جدیت در کارشان داشته باشند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.