روش های مقابله با عوارض دوران یائسگی

یائسگی به همراه خود مشکلاتی از قبیل افزایش دمای بدن و گرگرفتگی، عرق شبانه، بدخوابی، مشکلات روحی و روانی، سردردها، درد عضلات و مفاصل و دیگر مشکلات را به دنبال دارد که بعضی از آنها منشا روانشناختی دارد یعنی ریشه در آگاهی از مساله یائسگی و احساس ناخوشایند میانسالی دارد و برخی دیگر ناشی از تغییرات هورمونی مخصوصا کاهش میزان ترشح هورمون استروژن دارد.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر)، یائسگی بخشی از زندگی هر خانمی است که اجتناب ناپذیر است اما با کسب آگاهی هایی برای تسکین علایم آن می توان تا حدی از عوارض و مشکلات ناشی از آن جلوگیری کرد که در این مطلب با برخی از این عوارض و چگونگی درمان آنها بیشتر آشنا می شویم:

خاموش کردن گرگرفتگی های لحظه ای

روش های مقابله با عوارض دوران یائسگی

اتاقی با دمای بسیار بالا، موقعیت های استرس زا و مصرف کافئین، از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد احساس گرگرفتگی در شما می شوند. از این عوامل و همچنین تعداد دفعات بروز آنها، یک یادداشت تهیه کنید. زمانی که احساس کردید چنین حالتی به سراغ شما می آید، یک نفس عمیق بکشید و به آرامی مقداری هوا را از بینی خود جذب و از طریق دهان خارج کنید. در موارد سخت و شدیدتر حتما به پزشک مراجعه کنید. 

رهایی از تعریق های شبانه

روش های مقابله با عوارض دوران یائسگی

مدت زمان گرگرفتگی که در شب به سراغ شما می آید معمولا ۳ دقیقه و یا بیشتر است که در صورت بی توجهی به آن از شدت تعریق زیاد، قادر به خوابیدن نخواهید بود. اما نگران نباشید زیرا راه حل هایی برای این مشکل نیز وجود دارد. برای این منظور کافی است که یک بسته نخود فرنگی یخ زده را زیر بالشت خود بگذارید سپس صورت خود را بر روی همان قسمت از بالشت قرار دهید. نازک ترین پتوها یا روانداز ها را انتخاب کنید و در اتاق خواب یا کنار تخت خود از پنکه و یا هر وسیله دیگری که بتواند هوای اطراف شما را جابه جا کند، استفاده کنید.

کاهش مشکلات به خواب رفتن در یائسگی

روش های مقابله با عوارض دوران یائسگی

طبق مطالعات انجام شده، تاثیرات مثبت ورزش هایی از قبیل یوگا، تای چی و تکینیک های تمدد اعصاب بر روی کیفیت خواب به اثبات رسیده است. در واقع یوگا ورزشی که به دلیل تنفس های کنترل شده و ژست های مناسب به کاهش گرگرفتگی زنان در دوره یائسگی کمک می کند. یکی دیگر از روش های رهایی از گرگرفتگی این است که تنها ۳ ساعت پیش از خوابیدن چند حرکت از این ورزش را انجام دهید تا از تنفس صحیح آن بهره مند شوید و به هنگام رفتن به تخت خواب نیز یک لیوان شیرگرم را جرعه جرعه بنوشید زیرا شیر حاوی موادی است که به آرام کردن عضلات بدن بسیار کمک می کند.

نوسانات اخلاقی

روش های مقابله با عوارض دوران یائسگی

نوسانات خلقی از دیگر عوارض شایع یائسگی است. در حقیقت در این دوره تغییر میزان هورمون ها ممکن است باعث شود تا احساس عصبانیت، تحریک پذیری و یا خستگی شدید پیدا کنید. برای رهایی از این حالات کافی است که به ورزش هایی از قبیل یوگا، تای چی کمک بگیرید. علاوه بر این می توانید برای کنترل تغییرات خلق وخوی خود نیز قرص های کنترل بارداری با دوز پایین و داروهای ضدافسردگی البته زیر نظر پزشک استفاده کنید.

سردرد و میگرن

روش های مقابله با عوارض دوران یائسگی

بالا و پایین رفتن سطح هورمون ها در بعضی از خانم ها باعث تشدید میگرن و سایر سردردها می شود. بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که بین وقوع سردردها و چرخه قاعدگی خود ارتباطی وجود دارد که این ارتباط در ۵ تا ۱۰ سال پیش از یائسگی بیشتر است و علایم و مشکلات قبل از قاعدگی در این مدت افزایش می یابد و در طی هفته پیش از قاعدگی هم سردردهای میگرنی و هم غیر میگرنی می توانند بدتر شوند. سردردها معمولا زمانی که هورمون ها دیگر بالا و پایین نروند و در یک حد ثابت باقی بمانند، بهبود می یابند اما در صورت لزوم می توانید با مشورت پزشک خود از درمان های دارویی نیز استفاده کنید.

تغییرات در پوست و موها

روش های مقابله با عوارض دوران یائسگی

هورمون استروژن در خانم ها باعث مرطوب نگه داشتن پوست و تحریک رشد موها می شود. به همین علت است که در هنگام حاملگی که هورمون استروژن شدیدا افزایش می یابتد، صورت خانم ها زیباتر می شود. در صورت فقدان استروژن (در دوران یائسگی) پوست خشک می شود و نرمی خود را از دست می دهد و دارای چین و چروک می شود. در چنین مواقعی، رشد موها نیز آهسته می شود و موها نازک تر شده و فرم دادن به آنها نیز مشکل تر می شود. تنها راه درمان این حالت هورمون درمانی است که حتما باید زیر نظر پزشک معالج انجام شود.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.