رونق معاملات با آبگیری دریاچه چیتگر

۳۰م دیماه ،

کد خبر: ۵۹۳۵ تاریخ انتشار یافتن: چهارشنبه ۴ بهمن۱:۳۰ صبح ذخیره ارسال به دوست نسخه چاپی

آبگیری دریاچه چیتگر تهران با باز شدن شیرفلکه لوله‌های حامل آب از رودخانه کن و همین‌طور سر ریز مخازن آب خام تهران، آغاز شد.

با ورود آب به دریاچه درحال ساخت در منطقه ۲۲ تهران، هم‌اکنون آبگیری موقت برای تست دریاچه آغاز شده طوری‌که قرار است از ابتدای سال آینده پس از آبگیری کامل، همه پایتخت از منافع سه‌گانه نهفته در اعماق این دریاچه بهره‌مند شود.
اما گودال خاکی بزرگی که تا همین چند روز قبل جانشین موقتی این دریاچه بود، از ماه‌ها پیش برای گروهی خاص که به «برج‌سازهای راحت‌مجوز بگیر» در تهران مشهور می باشند، به منبع تولید ثروت تبدیل شده است.
پروژه احداث دریاچه مصنوعی در شمال پارک‌چیتگر –جنوب انتهای اتوبان همت- از سال‌های دور در مطالعات جامع شهر تهران، مطرح شده بود، طوری که طی سال‌های دهه۸۰ تعداد انگشت‌شماری برج مسکونی در فاصله‌ای نه چندان نزدیک به موقعیت زمین دریاچه ساخته شد و الان این برج‌ها جزو قدیمی‌های منطقه محسوب می‌شود.
اما از سال قبل با جدی‌شدن موضوع و زدن کلنگ احداث دریاچه و از همه مهمتر آغاز عملیات گودبرداری ۲۵۰ هکتاری که قطعیت ایجاد دریاچه را تایید می‌کرد، ناگهان زمین‌های خام حاشیه شمالی دریاچه مورد توجه گروه خاصی از برج‌ساز‌ها قرار گرفت.
این زمین‌ها هم‌اکنون قطعه‌قطعه شده و هر چند قطعه توسط یک برج‌ساز در حال تبدیل شدن به آسمانخراش‌های چندمنظوره است.
حتی طی ماه‌های اخیر که تبلیغات مدیریت شهری تهران بابت آبگیری قریب‌الوقوع دریاچه چیتگر وسعت گرفت، بازار برج‌سازها در این منطقه نیز توسعه پیدا کرد و تقریبا در همه زمین‌های چسبیده به دیواره شمالی دریاچه، جرثقیل‌های عظیم مخصوص برج‌سازی فعال شد. تعبیر جالبی که از وضعیت اطراف دریاچه چیتگر می‌توان ارائه داد این است: بین برج‌سازهای حاشیه دریاچه چیتگر مسابقه‌ نامرئی به راه افتاده است به طوری که هر چقدر برج‌های در حال ساخت، به دریاچه نزدیک باشند، تعداد طبقات آنها نیز بیشتر می‌شود.
برای تعدادی آسمانخراش‌ -بالای ۱۵ طبقه- در نزدیک‌ترین نقطه به دریاچه، کاربری تجاری – پردرآمدترین کاربری- تعیین شده است و گفته می‌شود قرار است نمای این برج‌های تجاری‌مسکونی به شکل یک کشتی در شمال دریاچه طراحی شود.
تصاویر تازه هوایی از منطقه۲۲ –مشاهده از هلی‌کوپتر- نشان می‌دهد بخشی از قطعات زمین‌های مجاور دریاچه چیتگر که می‌توانست به عنوان پشتیبان دریاچه به کاربری‌های گردشگری تفریحی با تعداد طبقات حداکثر ۲ تا ۳ طبقه اختصاص پیدا کند، در اختیار برج‌سازها قرار گرفته و دیوارهای مرتفع برج‌ها عملا منطقه دید دریاچه را مسدود کرده و مانع رویت دریاچه از فاصله دور –اتوبان‌های اطراف- شده است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» قرار است با احداث دریاچه چیتگر، پاکسازی هوای تهران و تلطیف هوا از طریق افزایش رطوبت اتفاق بیفتد.
همچنین این دریاچه قرار است به بزرگ‌ترین منطقه توریستی‌تفریحی برای پایتخت و حتی شهرهای اطراف تهران تبدیل شود، که البته با وضعیتی که برج‌سازها در کنار دریاچه به راه‌انداخته‌اند، امکان و فضای محدودی برای استفاده پایتخت‌نشینان از این منطقه باقی مانده است.
مشاوران‌املاک منطقه۲۲ این روزها تنها گروه دلالان ملکی می باشند که نه تنها رکود معاملاتی را احساس نمی‌کنند که برعکس یکی از پررونق‌ترین دوره‌های کاری خود را دارند تجربه می‌کنند. برج‌سازی‌های متعدد در منطقه۲۲ بازار گسترده‌ای برای دلالان ملکی این منطقه از بابت فروش یا پیش‌فروش ایجاد کرده است.
گزارش «دنیای‌اقتصاد» در این باره حاکی است: در سال قبل که رکورد ساخت‌وساز در تهران با صدور ۲۰۰ هزار فقره پروانه ساختمانی شکسته شد، بیش از ۱۵ درصد از این پروانه‌ها فقط در منطقه۲۲ صادر شده بود.
این حجم ساخت‌وساز حالا سبب رونق کسب‌وکار مشاوران‌املاک منطقه شده است.
قیمت مسکن در منطقه۲۲ هنوز از قیمت ملک در سایر مناطق نیمه‌لوکس و لوکس تهران پایین‌تر است، اما پیش‌بینی‌ها از آینده منطقه۲۲ حکایت از قابلیت این منطقه برای ارتقای ارزش را دارد. ساخت‌وسازهای بلندمرتبه تجاری و مسکونی در اطراف دریاچه توانسته بخشی از درآمدهای بودجه‌ای شهرداری‌تهران را نیز به شکل قابل‌توجهی تامین کند؛ چراکه نرخ عوارض و تراکم و هزینه‌های صدور پروانه‌ساختمانی برای برج به مراتب بیشتر از یک ساختمان‌ ۴ طبقه معمولی است. بخصوص اینکه در بعضی از این برج‌ها، سازنده‌ مقررات بدیهی ساخت از بابت رعایت درصد سطح اشغال، رعایت فضای سبز و مشاعات و مواردی از این دست که سود ساخت‌وساز را برای او –درصورت رعایت نکردن- چندبرابر می‌کند زیرپا گذاشته و درنظر دارد با پرداخت هزینه خلاف‌ساختمانی، نسبت به رفع خلافی اقدام کند به این ترتیب در صورت رفع چنین خلاف‌هایی از طریق پرداخت جریمه منابع مالی مدیریت‌شهری بیشتر تقویت خواهد شد.
ساخت‌و سازهای مجاور دریاچه/منبع:دنیای اقتصاد

منبع: دنیای اقتصاد


برچسب هابرچسب ها: چیتگر، دریاچه، پروژه، تصاویر



آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.