رونق هنر سنتی خوشنویسی در جهان

هنر سنتی خوشنویسی ایران در بسیاری از کشور جهان با کمک رایانه آموزش داده می‌شود.

افشین زاهدی هنرمند خوشنویس در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت: هنر سنتی خوشنویسی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای ایران محسوب می‌شود که البته در طول سال های متمادی هنرمندان این هنر سنتی توانسته‌اند به خوبی خوشنویسی را نه تنها در ایران بلکه در اقصی نقاط جهان نیز گسترش دهند.
وی در ادامه گفت: گسترش خوشنویسی و به عبارتی خط ایرانی علاقمندان بسیاری را در کشورمان دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: این علاقمندی به هنر سنتی خوشنویسی تنها برای ایرانیان داخل کشور نیست بلکه در طول نزدیکه به ۶ سال اخیر بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز به فراگیری هنر سنتی خوشنویسی می‌پردازند.
وی گفت: در حقیقت تعدادی از هنرمندان خوشنویسی کشورمان بستری را برای آموزش این هنر به علاقمندان خوشنویسی در دیگر کشورها ایجاد کرده‌اند.
وی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت می‌توان آموزش هنر سنتی خوشنویسی که در داخل کشور به صورت مکاتبه‌ای مسیر است برای علاقمندان این هنر سنتی در خارج از کشور نیز از طریق رایانه امکانپذیر شده است.

* رایانه به کمک آموزش خوشنویسی آمد
این خوشنویسی در ادامه خاطرنشان کرد: می‌توان گفت در حال حاضر رایانه به عنوان تکنولوژی روز مردم به کمک خوشنویسی نیز آمده است در حقیقت هنرمندان خوشنویس این تکنولوژی را برای گسترش هنر سنتی خوشنویس به خدمت گرفته‌اند.
وی در ادامه اظهار داشت: آموزش هنر سنتی خوشنویسی به شیوه اینترنتی باعث افزایش مخاطبان بسیاری شده است در حقیقت رایانه در سال های کنونی به کمک خوشنویسان آمده است به عبارت دیگر می‌توان گفت “رایانه بستری مناسب برای گسترش خوشنویسی را در دامن و خارج از کشور فراهم کرده است.”
زاهدی تصریح کرد: در حال حاضر،‌ هنرجویان فراوانی در برخی از کشورهای جهان هستند که با اساتید برجسته خوشنویسی ایران از طریق آموزش هنر سنتی خوشنویسی در ارتباط هستند در حقیقت استادان خوشنویسی ایران با شیوه مکاتبه‌ای پیشرفته این هنر را به کشورهای دیگر نیز انتقال می‌دهند.

*معرفی استادان برجسته خوشنویسی در جهان
وی گفت: شیوه آموزش اینترنتی خوشنویسی هم به نفع این هنر سنتی است و هم به نفع هنرمندان این رشته چرا که در کنار شناسایی بیشتر هنر سنتی خوشنویسی به نوعی هنرمند مربوط نیز معرفی می‌شود، بنابراین آموزش این هنر از هر دو جنبه مفید فایده است.
زاهدی تصریح کرد: آموزش خوشنویسی به علاقمندان به این هنر سنتی اقدامی خود جوش از سوی هنرمندان خوشنویس بوده است در حقیقت این هنرمندان از هر شیوه و فرصتی برای معرفی و شناسایی بیشتر هنر سنتی خوشنویس استفاده می‌کنند.
وی گفت: برای انتقال بیشتر خوشنویسی و البته برخی از هنرهای دیگر که کمی شناخته شده تر هستند می‌بایست حمایت لازمه صورت گیرد.
زاهدی تصریح کرد: اگر پیرامون گسترش هنرهای ایرانی از طریق رایانه حمایت شود و بستر‌های مطلوب بیشتری فراهم گردد قطعاً نتایج مثبت و شایسته‌ای را پیش رو خواهیم داشت./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.