رونمایی از ‌۱۲ فیلم دیده نشده دوران قاجار

جام جم آنلاین: ۱۲ حلقه فیلم دیده نشده دوران قاجار پس از ۱۳ سال که برای مرمت به فرانسه فرستاده شده بود، بزودی رونمایی می‌شود. این فیلم‌ها به دوره مظفرالدین شاه برمی‌گردد؛ دوره‌ای که با ورود دوربین فیلمبرداری به ایران، سینما در کشورمان تولد یافت.

این فیلم‌ها که نمایش آن بزودی آغاز خواهد شد جز ۲۲ حلقه فیلمی است که ۱۳ سال پیش در کاخ گلستان از مجموعه بناهای تاریخی دوران قاجار کشف شد و با رایزنی یکی از ایرانشناسان با مرکز ملی فیلم فرانسه جهت مرمت به این کشور فرستاده شد، اما این فیلم‌ها تنها فیلم‌های مکشوفه دوران قاجار نیستند برای آن که بهمن ۸۹ نیز ۳۸ حلقه فیلم دیگر به طور اتفاقی از یکی از انبارهای عمارت خورشید در مجموعه کاخ گلستان کشف شد و هم‌اکنون این فیلم‌ها در مرحله مرمت قرار دارد.

مسعود شریفی، مدیر کاخ گلستان در این باره به جام‌جم می‌گوید: فیلم‌ها هنگام کشف بسیار وضع نابسامانی داشت، اما با تلاش‌های پروفسور شهریار عدل یکی از ایرانشناسان کشورمان که در خارج کشور فعالیت می‌کند و همکاری بسیار خوبی با یونسکو و مرکز ملی فیلم فرانسه دارد، حلقه فیلم‌های مکشوفه برای مرمت در اختیار مرکز ملی فیلم فرانسه قرار گرفت.

به گفته وی، این فیلم‌ها مدتی پیش از مرکز ملی فیلم فرانسه تحویل گرفته شده که در این مدت باید کارهای کارشناسی و اموالی آن انجام می‌شد و پروفسور شهریار عدل هم به تهران می‌آید.

مدیر کاخ گلستان در حالی از رونمایی این فیلم‌ها تا ۱۰ روز دیگر خبر می‌دهد که یکی از کارشناسان رونمایی این فیلم‌ها را به این زودی بعید می‌داند.

به گفته وی فیلم‌های یادشده اردیبهشت به ایران تحویل شده و در این مدت اقداماتی برای تبدیل این فیلم‌ها به دیجیتال صورت گرفته است.

آنچه مسلم است فیلم‌های مرمت شده دارای ارزش تاریخی بسیاری است. مسعود شریفی مدیر کاخ گلستان درباره ارزش این فیلم‌ها می‌گوید: فیلم سفرهای مظفرالدین شاه قاجار به فرنگ هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ نشان دادن اسناد تاریخی سفر مظفرالدین شاه دارای اهمیت است و حلقه فیلم‌های کشف شده جزو اولین فیلم‌های آغازین سینمای ایران است، ضمن این‌ که در میان فیلم‌ها اولین فیلم رنگی دنیا که به مظفرالدین شاه اهدا شده نیز موجود است.

مدیر کاخ گلستان در مورد وضع فیلم‌های کشف شده در سال ۸۹ اظهار کرد: فیلم‌های دوره قاجار در دو دوره در کاخ گلستان کشف شد. یک دوره مربوط به حدود ۱۳ سال پیش است که برای مرمت به مرکز ملی فیلم فرانسه ارسال ‌شد و در دوره دوم که به اواخر سال ۸۹ برمی‌گردد هنگامی است که ساماندهی انبارهای تاریخی که ۵۰ ـ ۴۰ سال در آنها بسته بود آغاز می‌شد که به طور اتفاقی از کشوی مخفی یکی از میزها حلقه فیلم‌های مربوط به این دوران کشف شد.

به گفته وی، فیلم‌های کشف شده دوره دوم هم‌اینک در پروسه مرمت قرار گرفته است. وی در پاسخ به این سوال که هزینه مرمت این فیلم‌ها تاکنون چقدر بوده توضیح می‌دهد: با تلاش‌های پروفسور شهریار عدل و رایزنی‌هایی که با سفیر فرانسه و مرکز ملی فیلم فرانسه داشتیم، هزینه مرمت این فیلم‌های تاریخی ـ که پرهزینه هم بود ـ رایگان انجام شد.

راه‌اندازی سینمای تاریخی گلستان

شریفی در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم‌های تاریخی به نمایش عموم هم درخواهد آمد، می‌گوید: ابتدا این فیلم‌ها در یک نشست مطبوعاتی رونمایی می‌شود، اما از آنجا که از مرکز فیلم فرانسه خواهش کردیم که تبدیل دیجیتال آنها را نیز در اختیارمان قرار دهند در نظر داریم بعد‌ها به نمایش عموم هم بگذاریم.

وی افزود: در پروسه توسعه کاخ گلستان در نظر داریم سینمای تاریخی کاخ گلستان ـ سینمای مظفری ـ را با همکاری وزارت ارشاد تا سال آینده با اتمام کارهای بازسازی راه‌اندازی کنیم که این سینمای تاریخی تبدیل به پاتوق سینماگران شود و در آن فیلم‌های تاریخی به نمایش درآید.

سیما رادمنش – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.