رویکرد عربستان مبنی بر ندیده گرفتن حقوق ایرانیان قابل پیگیری است

عاشوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

وکیل پایه یک دادگستری گفت: حق و حقوق زائران ایرانی در صورت بروز هرگونه مشکلی در کشور عربستان باید از طریق مجامع بین‌المللی حقوق بشر پیگیری شود.

حسن عاشوری در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با انتقاد از برخوردهای غیر اخلاقی دولت عربستان با اتباع ایرانی، اظهار داشت: آل سعود طی چند سال اخیر تحت تاثیر القائات استکبارجهانی رویکردی سیاسی را در قبال  کشورمان در پیش گرفته که منجر به ندیده گرفتن برخی حقوق ایرانیان در این کشور شده است.

این حقوقدان به لزوم اصلاح رفتار عربستان با حجاج ایرانی تاکیدکرد و گفت:جمهوری اسلامی ایران باید از طریق سازمان‌های مربوط پیگیر حقوق زائران خود در کشور عربستان باشد.

عاشوری به حکم اعدام هجده ایرانی متهم به قاچاق مواد مخدر که از سوی عربستان در سال جاری اجراشد اشاره و تصریح کرد:دادگاه سعودی قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی را درباره نحوه و مراحل رسیدگی به اتهام این افراد رعایت نکرده واعدام ایرانی‌ها در عربستان خلاف قوانین بین‌المللی انجام شد .

این حقوقدان در پاسخ به  سوالی مبنی براینکه آیا معاهده‌ای میان ایران و عربستان وجود دارد که در صورت بروز تخلف از سوی اتباع دو کشور، پیگیری‌های حقوقی دنبال شود خاطرنشان کرد: نه تنها میان ایران و عربستان بلکه مابین تمامی کشورها معاهداتی مبنی براینکه اگر تبعه کشوری در یک کشور دیگر مرتکب خلافی شود باید مطابق حقوق بین‌المللی پیگیری‌های لازم صورت گیرد و این در حالی است که کشور عربستان اصلا پایبند به این تعهدات نیست.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.