رویوران: سفر اوباما به اراضی اشغالی برای کاهش مشکلات آمریکاست

۲۶م اسفند ،

یک کارشناس مسایل فلسطین گفت: سفر اوباما به منطقه خاورمیانه عمدتا سفری برای کاهش مشکلات خود آمریکاست.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از سفر احتمالی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و به ویژه درخصوص آن چه که دربارهٔ بازدید او از مسجدالاقصی مطرح می‌شود، بیان کرد: به نظر می‌رسد سفر اوباما به منطقه خاورمیانه عمدتا سفری برای کاهش مشکلات خود آمریکا باشد. به هر حال طرفداران اسراییل یا لابی ایپک فشار می‌آورند که اوباما با وجود رفتار نتانیاهو در انتخابات آمریکا، به گونه‌ای دیگر رفتار کند و این مساله را فراموش کند.

او ادامه داد: الان جریان سازش فلسطین هم نسبت به شرایط به اوج ناامیدی رسیده است و در نهایت این سفر تیری برای دو هدف است؛ یکی جلب همکاری لابی‌های صهیونیستی در آمریکا و دیگری دادن امید واهی به عرب‌ها در رابطه با فلسطین.

این کارشناس مسایل فلسطین با طرح این سوال که آیا نتانیاهو به طور جدی برای حل مشکل فلسطین تلاش خواهد کرد، گفت: این مساله یک احتمال است ولی سفیر آمریکا در اسراییل اعلام کرد که حل بحران فلسطین اولویت سوم اوباما است و این نشان می‌دهد که آمریکا به طور جدی دنبال این مساله نخواهد بود. از این رو این سفر عمدتا در جهت کاهش مشکلات رییس‌جمهور آمریکا در داخل آمریکاست.

وی دربارهٔ نوع رفتار جریان مقاومت نسبت به سفر احتمالی اوباما به مسجدالاقصی بیان کرد: رفتن رییس‌جمهور آمریکا به مسجدالاقصی آن هم از دریچه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اسراییل سعی می‌کند به گونه‌ای تضادهای میان آمریکا و عرب‌ها را افزایش دهد و در نهایت حمایت‌ها از اسراییل را افزایش دهد و هم‌چنین رفتن اوباما به مسجدالاقصی از زاویه اسراییل، دهن‌کجی به فلسطینی‌ها خواهد بود که قطعا با واکنش آن‌ها همراه خواهد بود.

رویوران در ادامه احتمال انجام این سفر را بعید دانست و افزود: البته سفر اوباما به الاقصی بعید است اگر چه ممکن است تا دیوار ندبه برود اما از آن جا که رفتن به الاقصی برای آمریکا هزینه دارد، ممکن است چنین سفری اتفاق نیفتد. اما قرار است در این سفر دو دیدار اصلی انجام شود یکی دیدار با نتانیاهو و دیگری دیدار با محمود عباس که این دیدارها و نوع بحث‌هایی که در آن‌ها انجام خواهد شد، می‌تواند به این سفر جهت‌گیری‌های تازهی بدهد.

این کارشناس مسایل فلسطین دربارهٔ تاثیر این سفر بر بحث سازش نیز تصریح کرد: الان شرایط اسراییل شرایط سازش نیست. انتخابات در اسراییل برگزار شده و نتانیاهو مامور تشکیل کابینه شده است اما تا کنون نتوانسته کابینه تشکیل بدهد. او درخواست تمدید مدت زمان را داشته است که یک هفته آن سپری شد و تنها یک هفته دیگر باقی مانده و از طرفی هم اوباما اعلام کرد که در صورت تشکیل نشدن کابینه سفر به تاخیر می‌افتد لذا ناپایداری سیاسی و ناپایداری در ائتلاف‌سازی در اسراییل ، اسراییل را به شدت آسیب‌پذیر می‌کند و ورود اسراییل به هر گفت‌وگویی به سبب این که مقوله مورد اختلاف احزاب و جریان‌ها است، منجر به از هم پاشیدگی ائتلاف‌ها می‌شود و همین امر بهانه‌ای است برای نتانیاهو جهت ورود نیافتن به گفت‌وگوها که آمریکا هم بدون درنظر گرفتن اسراییل چنین کاری را انجام نمی‌دهد و چون اسراییل الان آمادگی ندارد بعید است که اوباما بخواهد اسراییل را تحت فشار قرار دهد و فرایند سازش را برخلاف نظر اسراییل به گونه‌ای تحریک کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.