رویکرد تجاری سرزمین گاندی با ایران چگونه بوده است ؟

نخست وزیر هند در حالی در راس یک هیات بلندپایه ۱۵۰ نفری برای شرکت در شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها به تهران سفر کرده که آمار و ارقام حاکی از رشد چشمگیر روابط تجاری و اقتصادی ایران با هند است.
 

در حالی غرب و در راس آن آمریکا تحریمهای خود را علیه کشورمان تشدید کرده‌اند که آمار گمرک ایران نشان می دهد حجم روابط تجاری غیرنفتی ایران و هند در سال ۱۳۹۰ با رشد بیش از ۲۷ درصدی به حدود چهار میلیارد دلار رسید. این در حالی است که اگر صادرات نفت ایران را به هند لحاظ کنیم، کل حجم تجارت بین دو کشور بسیار بیشتر شده و به چیزی حدود ۱۶ میلیارد دلار می رسد.
هند به دلیل روابطش با ایران از سوی آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته، اما دهلی نو برای رشد اقتصادی خود به نفت خام ایران نیاز دارد. ایران حدود ۱۲ درصد از نیاز انرژی هند را تامین می کند.
براساس آمار گمرک ایران، حجم تجارت غیرنفتی ایران و هند از اندکی بیش از سه میلیارد دلار در سال ۱۳۸۹ با افزایش ۲۷٫۱ درصدی به بیش از ۳٫۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسید.
آمار نشان می‌دهد که صادرات ایران به هند در سال گذشته ۵۱ درصد افزایش یافته و به بیش از ۲٫۷ میلیارد دلار رسید. در حالی که واردات ایران از هند با کاهش ۷٫۱ درصدی بالغ بر ۱٫۱ میلیارد دلار شد. ایران در تجارت با هند با تراز تجاری مثبت ۱٫۵ میلیارد دلاری روبروست.
کود اوره، آمونیاک بدون آب، متانول، بوتان و پروپان مایع شده، فرآورده‌های دارای ۷۰ درصد نفت یا روغنهای معدنی قیری، گرید بطری، اکلیل بنزن خطی، روغن صنعتی، گل گوگرد، محصولات آهنی و فولادی، سرب تصفیه شده، روی، استیرن، قیر نفت، موم پارافین، اورتواکسیلن، فورآلدئید، پارااکسیلن، پسته، تولوئن، مومهای نفتی و معدنی، گریس، آلومینیوم، اسید استیک و خرما عمده‌ترین محصولات صادراتی ایران به هند در سال گذشته بودند.
برنج، الکترودهای زغالی برای کوره‌ها، چای، کنجاله، گوشت گاو، لوله نفت و گاز، محصولات آهنی و فولادی، دارو، کاتالیزورهای تقویت شده، نخ، قطعات خودرو، الیاف سنتتیک، چای، پوره موز و انبه، مکملهای غذایی و دارویی، ظروف چدنی و آهنی، مواد پاک‌کننده دندان، مولد گازی تولید همزمان برق و گرما دارای موتور پیستونی جرقه‌ای-احتراقی و اکریلونیتریل نیز اصلی‌ترین محصولات وارداتی ایران از هند در سال ۱۳۹۰ بودند.
براساس آمار سال ۲۰۱۱ هند نوزدهمین کشور جهان از لحاظ حجم صادرات بود. این کشور همچنین دهمین واردکننده بزرگ در جهان محسوب می‌شود. هند از نظر حجم تولید ناخالص داخلی نیز در رتبه یازدهم دنیا جای گرفته است.
هند از جمله کشورهایی بوده که بعد از تشدید تحریمهای بین‌المللی علیه کشورمان به شیوه‌های مختلف روابط اقتصادی و تجاری خود را به کشورمان حفظ کرده است. هند یکی از خریداران بزرگ نفت خام ایران به شمار می‌رود.
همچنین آمار گمرک ایران نشان می دهد که در چهار ماه نخست حجم روابط تجاری غیرنفتی ایران و هند به بیش از ۱٫۱ میلیارد دلار رسید. در این مدت صادرات ایران به هند به حدود ۷۰۷ میلیون دلار رسید، در حالی که واردات ایران از هند بالغ بر ۴۷۰ میلیون دلار شد.
در همین حال روزنامه اکونومیک تایمز نیز چندی پیش به نقل از رنجان ماتای – معاون وزیر امور خارجه هند، نوشت که “هند بدون توجه به فشار آمریکا برای کاهش تعاملاتش با ایران اعلام کرد تمایل دارد صادرات به تهران را افزایش دهد و تاکید کرد که هند فقط تحریمهای سازمان ملل را در رابطه با ایران می‌پذیرد.”
به گفته وی حجم تجارت دوجانبه هند و ایران در سالهای ۲۰۱۲-۲۰۱۱ حدود ۱۵٫۹ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۱۳٫۵ میلیارد دلار واردات به هند و ۲٫۵ میلیارد دلار صادرات از هند بوده است.
معاون وزیر امور خارجه هند این را هم گفته که “توازن تجارت همچنان به دلیل خرید گسترده نفت و سطح نسبتا پایین صادرات هند به نفع ایران است.”
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.