رو شدن ۵/۱ میلیارد زیرمیزی در یک سال

۰۸اردیبهشت،
ممتاز نیوز :  بسیار معلوم نیست اولین بار چگونه زیرمیزی گرفتن پزشک‌های قسم خورده، تیتر رسانه‌ها شد اما معلوم است این پدیده آنقدر به مذاق علیرضا زالی، رییس کل سازمان نظام پزشکی گران آمده است که یک روز بعد از اعلام انتخابش به این سمت می‌گوید: «تا زمانی که نگاه منطقی در حوزه اقتصاد سلامت اتفاق نیفتد و بخواهند با نگاهی قهری با پدیده زیرمیزی برخورد کنند، به موفقیت نمی‌رسیم»؛ این در حالی است که وزیر بهداشت راهکار کاهش این پدیده را تصویب قوانین تازه و برخورد قهری می‌داند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از حمایت ؛ به نقل از محمدحسن طریقت منفرد، قوانین مربوط به برخورد با زیرمیزی در کشور به ۵۵ سال پیش برمی‌گردد که جوابگوی نیاز امروز نیست. به اعتقاد وی برای این که این پدیده شوم از نظام پزشکی به طور کامل حذف شود باید قوانینی را تدوین و با استفاده از آنها با متخلفان برخورد جدی کرد. وزیر بهداشت می‌گوید:‌ به نظر می‌رسد سببی که سبب افزایش پدیده زیرمیزی شده، پاسخگو و روز آمد نبودن قانون است. وی گزارش‌های در این زمینه را متنوع، مختلف و نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید: یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه ۱۴۹۰ در وزارت بهداشت، همین موضوع است که اطلاعات واقعی را از مردم دریافت و پس از آن به صورت قانونی با متخلفان برخورد کنیم.

جریمه ها متناسب نیست
در سال‌های اخیر آنقدر این موضوع رنگ جدی به خود گرفته است که اواخر سال قبل یکی ازنشست های کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص داد. در این جلسه قرار شده بود که مجازات پزشک‌های زیرمیزی بگیر به شدت افزایش یابد. احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به حمایت می‌گوید:‌ پدیده زیرمیزی در کمیسیون بهداشت به طور کامل بررسی و راهکار‌هایی را برای مقابله با آن پیشنهاد کردیم که یکی از آنها افزایش مجازات اشخاصی است که اقدام به دریافت زیرمیزی می‌کنند. وی با بیان این که در حال حاضر مجازات‌ها و جریمه‌های مربوط به دریافت زیرمیزی ‌روزآمد، متناسب و عادلانه نیست اظهار می‌کند:‌به نظر می‌رسد همین موضوع در رواج این آسیب تاثیرگذار بوده است.

تعرفه‌ واقعی، زیرمیزی را کم می‌کند
در میان همه چراهایی که برای رواج این آسیب پزشکی بیان شده است یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حقیقی نشدن تعرفه های پزشکی را عامل اصلی می‌داند و به« حمایت »می‌گوید:‌ برای امسال اگر تعرفه‌ها طوری تنظیم شود که نه به بخش سلامت فشاری بیاید و نه سازمان‌های بیمه گر در فشار باشند، تأثیر آن را در کاهش پدیده زیرمیزی می‌بینیم.

سیامک مره‌صدق نیز بر این باور است که افزایش تعرفه‌ها بدون توجه به توان سازمان‌های بیمه‌گر میزان تعهدات پرداخت نشده بیمار به مراکز درمانی را افزایش می‌دهد، همچنین بالا نبردن تعرفه‌ها نیز فرآیندهایی مثل زیرمیزی و اخذ وجوه غیرقانونی را افزایش می‌دهد که در نهایت فشار بر مردم و بیماران بیشتر می‌شود. وی می‌گوید:‌فقط با افزایش منطقی و کارشناسی می‌توان رضایت همه را به دست آورد و از رواج این آفت پزشکی کاست.

زیرمیزی ربطی به تعرفه‌ها ندارد
در میان اظهار نظرهای متفاوت دست‌اندرکاران عرصه بهداشت و در حالی که آنها معتقدند تعرفه‌ها عامل رواج زیر میزی شده‌اند سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید می‌کند:‌افزایش یا کاهش تعرفه‌ها هیچ ارتباطی با رفتار غیراخلاقی زیرمیزی در سلامت پزشکی ندارد.اسدالله عباسی توپ را به میدان وزارت بهداشت پرتاب کرده و از وزیر می‌خواهد با ایجاد راهکار بازرسی و نظارتی با زیرمیزی‌ها مقابله کند. وی بر این باور است وزارت بهداشت باید از طریق اختیارات خود و نیز به کمک سایر دستگاه‌های نظارتی و بازرسی با این گونه اقدامات مقابله کند.

نظارت نامحسوس برای پزشکان متخلف
در حالی که وزیر بهداشت میزان جریمه‌ها را کم می‌داند مدیرکل نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان جریمه‌ها را مناسب اعلام کرده و بر این باور است اگر برابر قانون، پزشکانی که زیر میزی دریافت می‌کنند جریمه شوند، این مشکل کم می‌شود اما در حال حاضر میزان جریمه‌ها برابر قانون نیست. سجاد رضوی می‌گوید: با نظارت نامحسوس توانستیم، پزشک‌های متخلفی که اقدام به اخذ زیرمیزی کرده‌اند، شناسایی و فهرستی از آنان تهیه شده است و با همکاری مجلس و ارگان‌های نظارتی در حال پی‌گیری برای برخورد قاطع با متخلفان هستیم.

وی با بیان این که این اشخاص از طرف وزارت بهداشت معرفی می‌شوند می‌گوید: متأسفانه در بعضی از قوانین، میزان جریمه صورت گرفته با تنبیه در نظر گرفته شده هم‌خوانی و تناسب ندارد به نحوی که برای تخلفی بسیار بزرگ، جریمه ۲۰۰ هزار تومانی تعیین شده است در حالی که میزان جریمه نقدی اخذ زیرمیزی به صراحت در قانون آمده است.
به گفته مدیرکل نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جرایم نقدی برای متخلفان به میزان ۲ برابر اضافه دریافتی از بیماران، توبیخ کتبی و درج در پرونده برای بار اول و جریمه نقدی به میزان ۵ برابر مبلغ دریافتی، لغو پروانه و توبیخ کتبی و درج در پرونده پزشکی برای تخلف بار دوم و جریمه نقدی به میزان ۱۰ برابر اضافی دریافت، لغو پروانه مسئول فنی و لغو پروانه تاسیس بیمارستان در بار سوم است. وی مردم را بهترین ناظر می‌داند و با ابراز تاسف از رواج این پدیده اعلام می‌کند که در فروردین امسال ۲۹ مورد شکایت مردمی از دریافت زیرمیزی به سامانه ۱۴۹۰ گزارش شده است.

۵/۱ میلیارد پس گرفته‌ایم
در این میان رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام می‌کند که سال قبل ۱٫۵ میلیارد تومان زیرمیزی پزشکان به بیماران بازگردانده شده است. دکتر حسن ابوالقاسمی با تاکید بر این که مقررات باید بازدارنده باشد، می‌گوید: دو راه برای مقابله با پدیده زیرمیزی وجود دارد یکی از آنها برخورد فعال ناظران و مراجعه و حضور در بیمارستان‌ها و بررسی پرونده‌ها ست و برخورد دیگر برخورد غیرفعال است که در این راه مردم باید هرگاه تحت فشار قرار گرفتند به مراکز نظارت دانشگاه مراجعه کنند و مراتب را به مسئولان اعلام کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.