ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه به صفر رسید

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصویب بیمه سهام در بازار سرمایه گفت : بیمه سهام مدلی از اختیار فروش است که با شکل ساده تر در بازار سرمایه معامله می شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمود رضا خواجه نصیری گفت : ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه به صفر رسیده است و از این پس سرمایه داران به جای خرید اوراق مشارکت در بازار پول می توانند به بازار سرمایه بیایند چون  سقف سود اوراق مشارکت ۲۰ درصد است اما این رقم حداقل سود در بازار سرمایه خواهد بود.

وی با اشاره به سازکار اختیار فروش اظهار داشت: تلاش ما این است که با ابزارهای بازار سرمایه، سهام را بیمه کنیم.

خواجه نصیری خاطرنشان کرد: اساس سهامداران عمده که از پتانسیل های درونی سهامشان آگاهی دارند ، می توانند با واگذاری اختیار فروش سهام به قیمت روز ، سهام را بیمه کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش نسبت قیمت به درآمد به معنی سودآوری حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد برای سهام شرکت هاست ، سهامداران عمده با اطمینان می توانند سهامشان را با سود حداقل ۲۰ درصد در سررسید به سهامداران بدهند.

خواجه نصیری گفت : به این ترتیب اگر سهام شرکت در زمان سررسید ، سودی بیشتر از حداقل تعیین شده سهامداران عمده کسب کند ، سهامدار می تواند از اختیار فروش استفاده نکند و سهام را در بازار بفروشد در غیر این صورت اگر قیمت سهام ،  بازدهی کمتر از ۲۰ درصد داشته باشد ، سهام را با سود همان ۲۰ درصد واگذار کند.

وی با تاکید بر اینکه چنین شرایطی به معنی حذف ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه است ، اظهار داشت: با توجه به اینکه در شرایط فعلی نرخ اوراق مشارکت در بازار پول بالغ بر ۲۰ درصد است ، اگر سهامداران به بازار سرمایه بیایند می توانند در سر رسید اعلامی از سوی سهامدار عمده که کمتر از یکسال برآورد می شود ، سود بیشتری را کسب کنند.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سهامدار عمده می تواند ، سود بیشتر از ۲۰ درصد را برای سهام خود در بازار اعلام کند، گفت: با ورود این ابزار جدید به بازار سرمایه دیگر حضور در بازار پول به نفع سرمایه گذارانی که خواهان کسب سود بیشتری هستند ، نیست و این سرمایه گذاران می توانند به دلیل حذف ریسک از بازار سرمایه ، سود بیشتری را به دست اورند.

وی با اشاره به فواصل زمانی واگذاری اختیار فروش از سوی سهامداران عمده گفت: این موضوع بسته به سهامدار عمده می تواند ۵ تا ۶ ماه باشد که به معنی امکان کسب سود بیشتر است چون زمان فروش اوراق مشارکت در بازار پول حداقل یکساله است.

خواجه نصیری در باره سقف نرخ برای اختیار فروش گفت: سهامدار عمده با توجه به ارزش ذاتی سهام خود و همچنین شناختی که از سهامش در بازار دارد ، می تواند نرخ سود جذابی را به بازار سرمایه اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه سهامدار عمده از محل فروش اختیار فروش ، منابع را از بازار سرمایه جمع آوری می کند ، اظهار داشت : به این ترتیب سهامدار عمده که از پتانسیل سهامش اطمینان دارد ، ریسک موجود در بازار را هم پوشش خواهد داد.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه با این اقدام ریسک بازار حذف می شود، گفت : به این ترتیب نگرانی سهامداران کاهش خواهد یافت و سهامداران با کوچکترین ریسک و کاهش قیمت از بازار خارج نمی شوند.

وی با تاکید بر اینکه اختیار فروش ، راهبرد علمی پوشش ریسک است ، اظهار داشت:
این ابزار هم برای خریداران مناسب است که دیگر نگرانی از  کاهش ارزش سهامشان نخواهند داشت و با کاهش قیمت سهام به راحتی از بازار خارج نمی شوند.

حواجه نصیری اظهار داشت: اگر سرمایه گذارن پیش از رسیدن سررسید اختیار فروش از سهام خارج شوند ، دیگر نمی توانند از شرایط اختیار فروش استفاده کنند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.