رژیم غذایی پرچرب در بارداری و چاقی کودکان

سلامت مادر نقش مهمی در پیشبرد سلامت نسل بعدی ایفا می کند. حتی تغییرات کوچکی مانند بهبود رژیم دوران بارداری و دوران شیردهی ….

کلینیک رژیم درمانی نوین (www.novindiet.com)

سلامت مادر نقش مهمی در پیشبرد سلامت نسل بعدی ایفا می کند. حتی تغییرات کوچکی مانند بهبود رژیم دوران بارداری و دوران شیردهی منتهی به کاهش شانس چاقی در نسل بعد خواهد شد. در حقیقت تغذیه ی مادر در طول بارداری اش می تواند منجر به اضافه وزن و یا چاقی کودک شود، این ارتباط از طریق تغییر عملکرد ژنهای تنظیم کننده ی سیکل شبانه روزی (تغییرات اپیژنیک) صورت می گیرد. سیکل شبانه روزی دریافت غذایی و میزان اشتها را تحت تاثیر قرار می دهد . 

در مطالعه ی جدیدی که در مجله ی FASEB به چاپ رسیده است محققین به بررسی ۳ گروه میمون ماده پرداختند. گروه اول رژیم غذایی ۱۲ % چربی (گروه کنترل ) وگروه دوم  رژیم غذایی ۳۵% چربی یا پرچرب داشتند. گروه سوم نیز به مدت ۵سال تحت رژیم غذایی پرچرب قرار داشتند و سپس به رژیم غذایی گروه کنترل بازگشتند. هر یک از این سه گروه رژیم را تا قبل از حاملگی و نیز در طول بارداری حفظ کردند. فرزندان گروه پرچرب دچار بیماری کبد چرب غیر الکلی بودند، همچنین تغییراتی در هیستون ها ( هیستون : پروتئین هسته که DNA به دور آن می پیچید )، پروفایل متابولیکی و سیکل شبانه روزی آنها دیده شد .

 نتایج مطالعه حاکی از آن است که برخی ژن های مرتبط با کبد جنین (مسئول تنظیم سیکل شبانه روزی بدن)، در فرزندان مادران تحت رژیم پرچرب دچار تغییر می شوند(به ویژه یکی از ژن ها به نام NPas2 که یک تنظیم کننده کلیدی در سیکل شبانه روزی است و بوسیله کد هیستون جنینی تنظیم می شود) . 

 

نکته عملی : تغذیه مادر و بویژه میزان چربی موجود در برنامه غذایی در دوران بارداری ، وزن کودک را در کل دوره ی زندگی او تحت تاثیر قرار می دهد . به طور کلی تغذیه سالم چه در مادر باردار چه در مادر شیرده و چه در نوزاد پس از تولد ، به بازگشت سیستم شبانه روزی به حالت نرمال کمک می کند و ریسک بیماری های مرتبط با چاقی در اطفال را به طور معناداری کاهش می دهد . 

 


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.