“رکود اقتصادی” دیگر در انتظار جهان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

آیا جهان در حال وارد شدن به فاز سوم بحران بزرگ مالی و رکود اقتصادی سراسری است؟

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از دیلی تلگراف، “امبروس اوانز-پریچارد”، سردبیر امور تجاری و اقتصاد بین‌المللی بیان کرد: با توجه به کاهش تدابیر مربوط به سیاست‌های تشویقی اقتصادی و پولی در آمریکا و چین، انفعال بانک مرکزی اروپا و نابسامانی اقتصادی در بازارهای کشورهای دارای اقتصاد نوظهور، این سؤال اساسی مطرح می‌شود که آیا اقتصاد جهانی در حال وارد شدن به مرحله تازهی از بحران بزرگ اقتصادی و اعتباری است که جرقه‌ اولیه‌ آن در سال ۲۰۰۸ میلادی در آمریکا زده شد و به سایر نقاط جهان سرایت کرد.

در آن بحران که هنوز هم تبعاتش در بسیاری از کشورها و بازارهای دنیا احساس می‌شود، بسیاری از بازارها تقریباً با فروپاشی یا ورشکستگی کامل مواجه شدند و اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان نیز به رکود شدید کشیده شدند.

اکنون نیز بانک‌های مرکزی “آمریکا” و “چین” تدابیر تزریق نقدینگی به بازارهای این دو کشور به منظور تحریک فعالیت‌های اقتصادی را کاهش داده‌اند.

ظاهراً به نظر می‌رسد دو بانک مرکزی یاد شده، هیچ نگرانی خاصی در رابطه با تبعات ویرانگر سیاست مزبورشان بر اقتصاد کشورهای نوظهور ندارند.

این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران هم‌اکنون سرمایه‌های خود را از بانک‌های این کشورها خارج کرده و سبب سقوط ارزش واحدهای پولی کشورهایی مانند “آرژانتین”، “ترکیه” و امثال آن شده‌اند.

بانک مرکزی اروپا نیز به درخواست‌های فزاینده برای وارد عمل شدن و مقابله با انقباض اقتصادی که مهار کردن آن به نوبه خود، سبب کاهش فشارها بر بازارهای نوظهور می‌شود، بی‌اعتنایی کرده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.