رکوردداران بیکاری در کشور

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، بررسی آمار نرخ بیکاری و وضعیت اشتغال در استانهای کشور در دوره یکساله بهار ۹۰ تا بهار ۹۱ نشان می دهد که با وجود ادعای دولت مبنی بر اشتغال زایی میلیونی طی دو سه سال اخیر، نرخ بیکاری در استان ها چندان تغییر مناسبی نداشته و حتی در ۱۰ استان نیز بیکاری از ۲ تا ۳.۸ درصد در دوره مورد بررسی افزایش داشته است.
در بیش از ۳۰ درصد کل استان های کشور نه تنها اشتغال زایی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری سال ۹۰ دیده نمی شود بلکه اوضاع بیکاری و تلاش جوانان برای ورود به بازار کار استان هایی مانند مرکزی، مازندران، گیلان، لرستان و قم سخت‌تر نیز شده است.
وضعیت سیاست مهار بیکاری در ۱۰استان
نرخ بیکاری در استان مرکزی از ۹.۸ درصد در بهار ۹۰ به ۱۳ درصد در بهار سال جاری افزایش یافته که نشان دهنده رشد ۳.۲ درصدی بیکاری در این استان است، همچنین در استان مازندران نرخ بیکاری از ۷.۹ درصد بهار ۹۰ به ۱۲.۶ درصد در بهار ۹۱ با ۳.۷ درصد افزایش یافت.
گیلان دیگر استان شمالی کشور نیز اوضاع مناسبی به لحاظ اشتغال به کار جوانان ندارد و نرخ بیکاری در این استان از ۱۱.۷ درصد در بهار ۹۰ به ۱۴.۵ درصد در بهار ۹۱ با ۲.۸ درصد رشد، بیشتر شد. در همین حال، این وضعیت در لرستان بدتر شده و نرخ بیکاری از ۱۷.۳ درصد با ۲ درصد رشد به ۱۹.۳ درصد در سال جاری افزایش یافته است.
قمی ها نیز جزو استان های با نرخ بیکاری رشد یافته هستند و بیکاری در این استان از ۱۰.۱ درصد به ۱۴.۳ درصد در بهار امسال افزایش یافت که نشان دهنده افزایش ۳.۲ درصدی بیکاری در قم است. اوضاع سیستان و بلوچستان نیز به نحوی است که نرخ بیکاری از ۹.۶ درصد به ۱۲.۱ درصد با ۲.۵ درصد رشد در فصل اول امسال به ثبت رسیده است.
زنجان از ۸.۱ درصد بیکاری، طی یکسال به ۱۰.۳ درصد رسید و ۲.۲ درصد بیکاری در این استان هم رشد یافت. پایتخت نشینان هم از گزند بیکاری در امان نیستند و بیکاری در این استان از ۱۲.۵ درصد در بهار سال گذشته به ۱۴.۶ با ۲.۱ درصد رشد ادامه دارد.
در ایلام نرخ بیکاری ۳.۳ درصد رشد یافت و از ۱۶.۷ درصد به ۲۱ درصد در بهار امسال رشد یافت. آذربایجان شرقی هم اکنون نرخ بیکاری ۱۲.۶ درصدی دارد که نسبت به ۸.۸ درصد بهار ۹۰، ۳.۸ درصد رشد نشان می دهد.
به صورت کلی می توان گفت در ۱۰ استان یادشده، نرخ بیکاری از ۲ تا ۳.۸ درصد طی یکسال بهار ۹۰ تا بهار ۹۱ رشد یافته است.
استان‌هایی که نرخ بیکاری آن در فاصله یکسال ۲ رقمی شد
بررسی دقیق تر آمارهای بیکاری در استان ها نشان می دهد که نه تنها نرخ بیکاری ۱۰استان در فاصله بهار ۹۰ تا بهار ۹۱ رشد یافته است، بلکه ۵ مورد از استان‌های یادشده نیز دچار نرخ بیکاری دورقمی شده اند. البته اگر استان‌های خراسان رضوی و خوزستان را نیز به لیست دورقمی ها اضافه کنیم، مجموع استان‌هایی که در دوره یکساله مورد بررسی نرخ بیکاری در آنها دورقمی شد، به ۷ استان خواهد رسید.
در آذربایجان شرقی نرخ بیکاری تک رقمی ۸.۸ درصدی بهار ۹۰ به ۱۲.۶ درصد در بهار امسال افزایش یافت و در استان خراسان رضوی نیز نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد به ۱۰.۴ درصد رسید.
خوزستان نرخ بیکاری ۹.۷ درصدی خود را از دست داد و در بهار امسال به ۱۰ درصد رسید، همچنین زنجانی ها نیز نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی بهار سال گذشته را با بیکاری ۱۰.۳ درصدی بهار امسال عوض کرده اند.
در سیستان و بلوچستان نرخ بیکاری بهار ۹۰ به میزان ۹.۶ درصد بود که بعد از گذشته یکسال به ۱۲.۱ درصد رشد یافت، همچنین در مازندران نیز بیکاری از ۷.۹ به ۱۲.۶ درصد رشد کرد و این نرخ در استان مرکزی هم از ۹.۸ به ۱۳ درصد بالغ شد.
به صورت کلی، وضعیت بیکاری دورقمی شده در استان‌هایی مانند مازندران، مرکزی، زنجان و آذربایجان شرقی از استان‌های دیگر بدتر است، به عبارتی افزایش نرخ بیکاری از تک رقمی به بالای ۲ رقمی در این استانها طی یکسال به مراتب بیشتر از استان‌هایی مانند خراسان رضوی و خوزستان بوده است.
استان‌هایی که نرخ بیکاری آن کاهش چشمگیری دارد
البرز با ۳.۶ درصد کاهش نرخ بیکاری خود را از ۲۰.۷ درصد در بهار ۹۰ به ۱۶.۹ درصد کاهش داد، همچنین در خراسان جنوبی نیز نرخ بیکاری با ۲.۹ درصد کاهش در یکسال بهار ۹۰ تا بهار ۹۱ از ۹.۴ به ۶.۵ درصد کاهش یافت.
در سمنان نرخ بیکاری ۲.۸ درصد کاهش یافت و از ۱۲.۸ به ۱۰ درصد رسید و این وضعیت در استان فارس به گونه ای است که در آن نرخ بیکاری با ۲.۳ درصد کاهش از ۲۰.۶ به ۱۸.۳ درصد افت کرد.
همچنین در کرمان نرخ بیکاری ۱۳.۸ درصدی با ۶.۳ درصد کاهش به ۷.۵ درصد رسید و در استان کهکیلویه و بویراحمد نیز نرخ بیکاری از ۱۹.۲ به ۹.۸ درصد با ۹.۴ درصد کاهش به ثبت رسیده است.
نکته جالب توجه اینکه در استان‌های کرمان و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۶.۳ و ۹.۴ درصد افت نرخ بیکاری در یکسال، آمار قابل توجهی به ثبت رسیده است.
رکوردداران بیکاری در کشور
در استان لرستان نرخ بیکاری از ۱۷.۳ به ۱۹.۳ درصد دربهار ۹۱ افزایش یافت و در گیلان نیز از ۱۱.۷ به ۱۴.۵ درصد رسید، همچنین بیکاری در قم از ۱۰.۱ به ۱۴.۳ و در فارس نیز از ۲۰.۶ به ۱۸.۳ درصد رسید.
تهران نرخ بیکاری ۱۴.۶ درصدی دارد که این نرخ در بهار سال گذشته ۱۲.۵ درصد بود، همچنین در ایلام نرخ بیکاری از ۱۶.۷ به ۲۱ درصد بالغ شد و در البرز نیز بیکاری با بهبود از ۲۰.۷ به ۱۶.۹ درصد در بهار امسال کاهش یافت، اما بازهم در ردیف استان‌های با نرخ بیکاری بالا قرار دارد.
نهایتا در اصفهان نرخ بیکاری از ۱۷.۸ به ۱۴.۲ درصد در بهار امسال رسید. به صورت کلی با اینکه ۸ استان یادشده دارای نرخ بیکاری بالا است اما این وضعیت در استان‌های لرستان، ایلام و فارس از بقیه مناطق بدتر است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.