رکوردشکنی طلا در بازار داخل

در حالیکه بهای اونس جهانی طلا طی یک هفته گذشته با ثبات نسبی توأم بود، بازار طلای داخل رکورد جدیدی را ثبت کرد و هر گرم طلای ۱۸ عیار در آستانه ۱۰۰ هزارتومان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، بازار جهانی طلا در هفته گذشته شاهد نوساناتی بود و گرچه در ۲ روز از این هفته اونس طلا به زیر ۱۷۰۰ دلار کاهش یافت ولی در کل هفته بهای جهانی این فلز گرانبها در کانال قیمتی ۱۷۰۰ دلار تثبیت شد.

این گزارش می افزاید، به دنبال تازه ترین تحولات در سیاست های پولی فدرال رزرو که قرار است ماهانه ۴۰ میلیارد دلار صرف خرید اوراق قرضه شود قیمت طلا در ابتدای هفته گذشته در بازارهای جهانی با افزایش برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطح ۱۷۷۱ دلار ترقی کرد، اما در پی اجرای سیاست های انبساطی بیشتر از سوی بانک های مرکزی جهان برای رونق اقتصاد و توقف خرید و فروش توسط سرمایه گذاران اونس جهانی روبه کاهش نهاد. گرچه بهای جهانی طلا در روز جمعه افزایش یافت و به سطح ۱۷۷۷ دلار رسید.

براساس این گزارش در روز شنبه قیمت طلا در بازارهای جهانی در محدوده ۱۷۷۱ دلار و ۵۰ سنت بسته شد که جهش بیش از ۳۷ دلاری اونس جهانی و رشد ۴۳ تومانی دلار داخل بهای طلا را در بازار داخل به رکورد جدید ۴۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان در هر مثقال و ۹۶ هزار و ۸۰ تومان در هر گرم طلای ۱۸ عیار رساند که نسبت به پنجشنبه گذشته ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و ۲۴۸۰ تومان رشد داشتند، که این قیمت طلا با ادامه روند افزایش دلار در روز یکشنبه و با وجود ثبات بهای جهانی طلا به ۴۱۷ هزارتومان در هر مثقال بدل شد.

برپایه این گزارش، در روز دوشنبه گرچه بهای جهانی طلا ۱ دلار و ۹۰ سنت رشد یافت و بر روی نرخ ۱۷۷۳ دلار و ۱۰ سنت قرار گرفت اما بهای طلا در بازار داخل با توجه به دلار ۲۵۰۰ تومانی به رکوردی دیگر دست یافت و بهای هر مثقال طلای ۱۷ عیار به ۴۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که نسبت به نرخ روز یکشنبه ۳۵۰۰ تومان رشد داشت، در همین راستا هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت با بهای بی سابقه ۹۷ هزار و ۷۰ تومان در بازار به فروش رسید.

این گزارش حاکیست، در بازار مبادلاتی طلا در روز سه شنبه در ابتدا اونس جهانی روبه کاهش نهاد اما در غروب با رشد به ۱۷۷۰ دلار و ۱۰ سنت رسید که با رسیدن به این سطح باز هم نسبت به روز قبل کاهش داشت، با کاهش ارزش دلار در این روز بازار داخل شاهد سقوط ۷ هزارتومانی هر مثقال طلای ۱۷ عیار و ۱۶۱۰ تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار بود و آنها را با بهای ۴۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ۹۵ هزار و ۴۶۰ تومان به فروش رساند.

بنابراین گزارش، در روز چهارشنبه خریدارانی اوراق قرضه و اجرای طرح های جدید بانک های مرکزی جهان از جمله آمریکا و ژاپن به منظور مهار تورم، در ابتدای فعالیت این بازار بهای طلا را به بالاترین حد خود در شش ماهه اخیر رساند، اما در ادامه بازار اونس جهانی با کاهش مواجه شد و با بهای ۱۷۷۰ دلار و ۹۰ سنت رسید که در این سطح نسبت به روز قبل تفاوت چندانی نداشت.

در این روز در بازار داخل هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد با بهای ۹۶ هزار و ۶۸۰ تومان و هر مثقال طلا با قیمت ۴۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید.

شایان ذکر است، در پی اجرای سیاست های انبساطی بیشتر از سوی بانک های مرکزی جهان برای رونق اقتصاد و رشد ۱۶ درصدی بهای طلا در سالجاری و توقف خرید و فروش توسط سرمایه گذاران اونس جهانی طلا با ۰٫۲ درصد کاهش به ۱۷۶۵ دلار و ۷۹ سنت رسید، در این روز با وجود کاهش بهای جهانی طلا اما با توجه به تحولات دلار بهای طلا در داخل اندکی افزایش یافت و بهای هر مثقال و گرم طلا در این روز به ۴۱۹ هزار و ۵۰۰ و ۹۶ هزار و ۸۴۰ تومان رسید.

گفتنی است، کارشناسان بانک بارکلیز انگلیس طبق نمودار تکنیکال طلا پیش بینی کرده اند به دنبال اجرای طرح محرکه اقتصادی توسط بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با افزایش نرخ تورم و افزایش خرید طلا اولین نقطه هدف در فضای طلایی در روزهای آتی بهای ۱۷۹۱ دلار و بعد ۱۸۰۳ دلار خواهد بود که نزدیک شدن طلا به سطح ۱۸۰۳ دلار می تواند رکورد بهای ۱۹۲۲ دلار را برای اونس جهانی به ثبت برساند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.