رکورد رؤیت هلال ماه در دستان ایرانیان

فروردین ۱۴۰۳

در شامگاه ۲۸ مرداد ۱۳۸۰، حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد موفق شد هلال ماه جمادی‌الثانی ۱۴۲۲ را با دوربین دوچشمی ۱۵۰×۴۰ رویت کند.

در شامگاه ۲۸ مرداد ۱۳۸۰، حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد موفق شد هلال ماه جمادی‌الثانی ۱۴۲۲ را با دوربین دوچشمی ۱۵۰×۴۰ رویت کند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران آخرین رکوردهای رؤیت هلال ماه که در مجلۀ Sky & Telescope که از مجلات معتبر نجوم در جهان به شمار می‌آید چاپ شده است که نشان از برتری ایران در علم نجوم دارد. بخشی از این رکوردها به شرح ذیل می‌باشد:

۱٫ در ۲۱ ژانویه ۱۹۹۶ آقای «جیمز اِستم» از ایالات متحده توانست با یک تلسکوپ ۸ اینچی، هلالی را با سن ۱۲ ساعت و ۷ دقیقه را رویت کند و رکورد تازهی به جای گذارد.

۲٫ در شامگاه ۲۸ مرداد ۱۳۸۰، حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد موفق شد هلال ماه جمادی‌الثانی ۱۴۲۲ را با دوربین دوچشمی ۱۵۰×۴۰ رویت کند. در این زمان سن هلال ۱۲ ساعت و ۱۵ دقیقه و جدایی زاویه‌ای آن از خورشید ۷/۶ درجه بود. سن این هلال بیش از رکورد جهانی بود، ولی جدایی زاویه‌ای آن اندکی کمتر از هلالی بود که «جیمز استم» ملاحظه کرده بود. به این ترتیب رکورد جهانی رویت هلال ماه از آن کشور ما شد.

۳٫ در سال ۱۳۸۱ مهندس سیدمحسن قاضی میرسعید هلال بسیار جوان رجب ۱۴۲۳ را با سن ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه را با دوربین دوچشمی ۱۵۰×۴۰ رویت کرد و با ثبت رکورد تازه به نام خود، موقعیت کشورمان را تثبیت کرد.

۴٫ در ۹ اسفند ۱۳۸۴، آقای محسن شریفی موفق شد با تلسکوپ ۱۴ اینچ، هلال ماه صفر ۱۴۲۷ را با جدایی زاویه‌ای ۷/۳ درجه رویت کند و رکورد تازهی در این زمینه به جا بگذارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.