ریاست ایران بر کنفرانس خلع سلاح و خشم آمریکایی‌ها

۲۴اردیبهشت،

ریاست دوره‌یی ایران بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل خشم هیات آمریکایی را به دنبال داشت و یک دیپلمات این کشور اعلام کرد که سفیرآمریکا در این کنفرانس حضور نخواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز از مقر سازمان ملل گزارش داد: آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که ریاست دوره‌یی ایران بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ماه جاری «بسیار نامناسب» است و تاکید کرد که نماینده‌اش نشست تحت ریاست تهران را بایکوت می‌کند.

رویترز افزود: ۱۵ سال است که تنها محل مذاکرات چند جانبه خلع سلاح جهان دچار بن‌بست شده است. در حالی که ریاست این کنفرانس در ژنو بسیار تشریفاتی است اما جایگاهی برجسته در سازمان ملل است. ارین پلتون، سخنگوی هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: ریاست دوره‌یی پیش روی ایران بر این کنفرانس خلع سلاح ناخوشایند و بسیار نامناسب است.

وی افزود: آمریکا هم‌چنان معتقد است کشورهایی که تحت تحریم‌های فصل هفت منشور سازمان ملل به سبب اشاعه سلاح یا نقض گسترده حقوق بشر قرار دارند باید از هرگونه جایگاه رسمی یا تشریفاتی در ارکان سازمان ملل منع شوند.

پلتون گفت: دادن اجازه برخورداری از چنین جایگاهی مغایر اهداف کنفرانس خلع سلاح است.

وی افزود: در نتیجه آمریکا در هیچ نشستی که با ریاست ایران برگزار شود در سطح سفیر حضور نخواهد داشت.

بنابراین گزارش نمایندگی ایران در سازمان ملل پاسخ فوری به تقاضای این خبرگزاری برای اظهارنظر نداد.

ایران ریاست این کنفرانس چهار هفته‌ای را که از ۲۷ ماه مه آغاز می‌شود برعهده خواهد داشت.

کنفرانس خلع سلاح در سال ۱۹۷۸ ایجاد شد و در آن دربارهٔ کنوانسیون‌های تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی مذاکره می‌شود با این حال این کنفرانس به سبب آن که اعضای آن قادر به توافق دربارهٔ اولویت‌ها نبوده‌اند از سال ۱۹۹۸ تاکنون هیچ کار چشمگیری انجام نداده است.

یکی از وظایف مهم این کنفرانس مذاکره دربارهٔ توقف تولید مواد شکافت‌پذیر قابل استفاده برای ساخت بحث هسته‌یی بوده است اما این گام با مخالفت پاکستان به سبب رقابتش با هند با بن‌بست روبه‌رو بوده است.

هیلل نوئر، رییس گروه «یو.ان و اچ» مستقر در ژنو که بر فعالیت‌های سازمان ملل نظارت دارد در بیانیه‌ای از انتخاب ایران انتقاد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به سوالی دربارهٔ نظر بان‌کی‌مون، دبیرکل این سازمان دربارهٔ ریاست ایران گفت که دولت‌های عضو درخصوص ریاست دوره‌یی یک ماهه تصمیم‌گیری کرده‌اند و هرگونه تغییری در این باره برعهده آن‌هاست.

وی گفت: دبیرکل می‌خواهد شاهد جنبش در کنفرانس خلع سلاح باشد.

نسیرکی ادامه داد: او از فقدان پیشرفت انتقاد داشته است. کنفرانس خلع سلاح ۶۸ عضو دارد.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی، سخنگوی تازه وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آمریکا اعلام کرده است که در کنفرانس خلع سلاح اتمی که ۶ تیر ماه برگزار می‌شود به سبب رییس بودن ایران شرکت نمی‌کند موضع وزارت خارجه در این باره چیست؟ گفت: نماینمدگی ایران در ژنو حضور قوی و موثری در همه مباحث مربوط به خلع سلاح و موضوعات تسلیحاتی در جهان دارد. ما در همه‌ ابتکارات حضور فعالی داریم و همه کشورها اذعان می‌کنند که ایران در اجلاس‌های مربوط به خلع سلاح کنترل تسلیحات و آن‌هایی که مربوط به امنیت و ثبات جهانی است حضور موثر و قوی دارد و ما به این حضور خود ادامه خواهیم داد و هر جا که لازم باشد حضور ما در حد شرکت و مدیریت اجلاس‌ها باشد آن را ادامه خواهیم داد و در این باره فشارهای دیگران و حضور یا حضور پیدانکردن‌شان برای ما مهم نخواهد بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.