رییس اتاق تهران: مجموعه نظام بانکی نیازمند تجدید نظر است

به گزارش ایرنا ،‌’‌یحیی آل اسحاق ‘‌ روز سه شنبه در پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: در صورت بی توجهی در تغییر وضعیت بانک ها، ‌باید انتظار مشکلات بیشتری را در اقتصاد کشور داشت .

وی همچنین از آنچه روابط بین بانک ها و بانک مرکزی نامید ،‌انتقاد کرد و افزود: هم اکنون مسائل بانکی دغدغه بخش خصوصی، مسئولان و دست اندرکاران اقتصاد کشور است و آمارها نشانگر اوضاع غیرعادی سیستم بانکی است.

به گفته وی ،‌رقم مطالبات معوق بانکی به ۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده درحالی که نسبت تسهیلات به منابع بانکی ۱۰۹ درصد، میزان تسهیلات پرداختی ۹ برابر سرمایه بانک ها و حداکثر کفایت سرمایه به ۱۰ درصد رسیده است .

رییس اتاق ایران عنوان کرد:‌ در زمان کنونی ریسک نقدینگی در کشور فزاینده بوده و نسبت منابع به مصارف بانک ها وضعیت نگران کننده ای را نشان می دهد.

این فعال بخش خصوصی می گوید: ‌بانک ها در پرداخت تسهیلات قفل شده اند و باید برای این وضعیت چاره اندیشی کرد.

آل اسحاق با استناد به آمارهای وزارت صنعت مبنی براینکه بیش از ۷۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به شیوه های تامین مالی است،‌ادامه داد: ‌از سویی هزینه تحمیلی به بخش خصوصی در این رابطه در مقایسه با رقبا حداقل ۲٫۵ برابر است که این هزینه ها بخش تولید کشور را وادار می کند که تامین مالی را با هزینه سنگین تری صورت دهد.

وی از گشایش اعتبار به عنوان یک سری از مسائل و محدودیت هایی نام برد که منجر به افزایش نرخ تامین مالی می شود و گفت: نرخ گشایش اعتبار باید ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد در حالی که هم اکنون این نرخ برای متقاضیان در ایران تا ۱۲۰ درصد هم می رسد.

رییس اتاق تهران ادامه داد :‌حتی اگر تمامی مراحل گشایش اعتبار با پذیرش نرخ های گشایش اعتبار از سوی واردکنندگان مواد اولیه مورد پذیرش واقع شود، ‌باز هم این احتمال وجود دار دکه بانک ها در لحظه آخر گشایش اعتبار را منتفی اعلام کند.

وی گفت: این به معنای تحمیل کردن هزینه به بخش تولید کشور است ضمن آنکه مواردی همچون طولانی بودن فرایند ثبت سفارش و ترخیص کالا خود عاملی برای افزایش نرخ واحدهای تولیدی شده است.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: هم اکنون که از همه طرف فشار بربخش تولید کشور مضاعف شده باید درها را باز کرد و زمینه مساعدی را برای بخش خصوصی کشور در فعالیت های اقتصادی ایجاد نمود.

وی با مثبت خواندن طرح هایی همچون کدینگ کالا (شبنم )‌، رتبه بندی کارت های بازرگانی و ایران کد افزود:‌ هم اکنون زمان مناسبی برای اجرای این طرحها نیست و شرایط به گونه ای است که تنها محدودیت هایی را برای بخش تولید کشور فراهم ساخته است.

اقتصام **۱۶۰۱**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۷۹۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.