رییس و سه تن از اعضای انجمن آموزش عالی ترکیه بازداشت شدند

به گزارش روز جمعه ایرنا ، پلیس ترکیه در ششمین موج از دستگیری متهمان شرکت در کودتای ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ علیه اربکان ، ‘ کمال گوروز ‘ رییس سابق انجمن آموزش عالی ترکیه به همراه ‘ سردار اوزبال ‘ ، ‘ اردوغان آریتورک ‘ و ‘ قینان دمیر ‘ دیگر اعضای این انجمن را دستگیر کرد.

پیش از این نیز شماری از ژنرال های بازنشسته و نظامیان ترکیه به اتهام شرکت در کودتای ۲۸ فوریه بازداشت شده اند.

شورای امنیت ملی ترکیه در ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ کودتایی موسوم به کودتای پست ‌مدرنی را به دلیل آنچه مبارزه با ارتجاع و واپسگرایی ‌نامیده بود، با کمک نیروهای اداری و نظامی در برابر دولت وقت به اجرا درآورد.

حزب رفاه به رهبری ‘ نجم الدین اربکان ‘ نخست وزیر اسلامگرای وقت ترکیه به خواست نظامیان در محاکمه ای فرمایشی در دادگاه قانون اساسی تحت حاکمیت نیروهایی که خود را نگهبان جمهوری لائیک ترکیه می دانستند، منحل شد.

در این فرآیند اتحاد و همبستگی بین گروه‌های متحد مخالف دولت اسلامگرا و نیروهای مدعی نگهبان نظام لاییک بوجود آمده بود.

همچنین رسانه ها، سرمایه داران و نهادهای مختلف مانند اتحادیه ها و کنفدراسیون سندیکاهای کارگری، انجمن ها و تشکل های صنفی و حقوقی مدافع ‘کمالیسم’ از این اقدام حمایت کرده بودند.

فرایند موسوم به ۲۸ فوریه که در واقع اوج فرافکنی حقوق مداری در تاریخ معاصر سیاسی ترکیه بود، زمینه را برای اجرای طرح های مهندسی اجتماعی گسترده ولی ناموفق را فراهم کرد تا این کشور یک بار دیگر ولی بسیار آشفته تر نسبت به گذشته دچار بحران های سیاسی و اقتصادی شود.

خاورم **۲۳۰**۵۹۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۳۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.