زایمان طبیعی یا سزارین، کدام انتخاب درست است؟

انتخاب نوع زایمان همواره یکی از مشکلات مادران بوده زایمان طبیعی علمی ترین نوع زایمان است که هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد.

نازیلا وحید نوبری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از نظر علمی زایمان طبیعی علمی ترین و بهترین نوع زایمان است و به دلیل اینکه در جهان هر زایمانی که در آن ریسک بالای جانی برای جنین و مادر وجود داشته باشد به طور کل منسوخ شده است، زایمان سزارین نیز از نظر پزشکان منسوخ شده مگر در موارد خاص مثل بالا بودن سن مادر و در خطر بودن جان نوزاد و مادر.
 
وی در ادامه افزود: زایمان طبیعی به هیچ عنوان خطرآفرین نیست و پزشک هنگام معاینه با بررسی تطابق به نوزاد با لیگن مادر اقدام به انجام زایمان طبیعی می کند به طوریکه اگر بتوان نوزاد را از راهی که دارای گوشت و ماهیچه است عبور داد و خطر برخورد با استخوان لگن وجود نداشته باشد زایمان طبیعی انجام می گیرد و در صورت عدم تطابق از واکیوم استفاده می شود و در نهایت می توان به زایمان سزارین روی آورد.
 
*شرایط سنی از عوامل انتخاب سزارین است
 
 وحید نوبری در خصوص کاندیداهای سزارین گفت: برخی مادران با شرایط خاص کاندیدای سزارین هستند. این افراد مادران بالای ۳۰ سال هستند که به علت بالابودن سن ماهیچه های آنها توانایی و قدرت لازم را برای زایمان طبیعی ندارند همچنین عواملی مثل تنگی واضح لگن مکانیوم یا در مواردی پیچیدن بندناف دور گردن جنین نیز می تواند از دلایل انتخاب عمل سزارین باشد.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: مادران ۱۰ روز پس از عمل سزارین باید به پزشک مراجعه کنند و همچنین ۴ هفته پس از زایمان که تخمک گذاری شروع می شود باید جهت تنظیم خانواده به بیمارستان مراجعه کنند./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.