زباله‌دانی که ساخته شده تا فراموش شود

جام جم آنلاین: در اواسط قرن گذشته به نظر می‌رسید فراگیر شدن نیروگاه‌های هسته‌ای در سراسر جهان نویدبخش پایان وابستگی به سوخت‌های فسیلی و به دنبال آن حل معضلات آلودگی هوا باشد، اما امروزه خطراتی که از سوی زباله‌های این نیروگاه‌ها و دیگر صنایع وابسته به انرژی اتمی، سلامت انسان و محیط‌زیست را تهدید می‌کند کشورهای برخوردار از این انرژی را متوجه عمق فاجعه کرده است.

 تشعشعات رادیواکتیو ناشی از این زباله‌ها، از عوامل ابتلا به انواع سرطان بویژه سرطان خون است و درصورتی که تماس با این تشعشعات ادامه یابد، خطر وقوع جهش ژنتیکی در والدین و در نتیجه، تولد نوزادان معلول، دور از انتظار نیست؛ ضمن این که خطرات ناشی از آلودگی مراتع و آب‌های سطحی و زیرسطحی و همین طور آلوده شدن حیوانات را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

نگاهی به روش‌های رایج نگهداری از زباله‌های اتمی نشان می‌دهد که این روش‌ها با حجم تهدیدهای موجود از سوی این ضایعات همخوانی ندارد. استفاده از حوضچه‌های آب یا قرار دادن زباله‌ها درون کپسول‌های فلزی و دفن آنها (روشی که قرار است در نیروگاه اتمی بوشهر نیز مورد استفاده قرار گیرد) در درازمدت از ایمنی لازم برخوردار نیست، چراکه ضایعات هسته‌ای نیروگاه‌ها از نوع پرخطر بوده و برای هزاران هزار سال به تشعشعات خود ادامه می‌دهد.

در این ابتکار گران‌قیمت کشور فنلاند در نگهداری از این زباله‌ها منحصر به‌فرد و جالب توجه است. این کشور با اختصاص بودجه سه میلیارد دلاری از ۱۰ سال پیش اقدام به ساخت تاسیسات فوق پیشرفته‌ای کرده که گفته می‌شود خطرات ناشی از زباله‌های اتمی را حداقل برای ۱۰۰ هزار سال با ایمنی قابل قبول کنترل می‌کند.

در این روش، زباله‌ها درون کپسول‌های ضخیم مسی قرار می‌گیرد. سپس در کپسول‌ها را با استفاده از فناوری پیشرفته پرتوهای الکترون جوش می‌دهند و آنها را به شبکه تونل‌های عمیقی که شکلی شبیه اسکلت ماهی دارد انتقال می‌دهند.

دهانه این تونل‌ها با لایه ضخیمی از یک نوع گل ضدآب پوشانده می‌شود و پس از پر شدن تونل‌های فرعی، دهانه تونل اصلی نیز با همان گل مخصوص بسته و با نوعی سیمان مقاوم محکم می‌شود.

سرانجام​ سال ۲۱۲۰ (۱۰۸ سال دیگر) با قرار گرفتن ۵۵۰۰ تن زباله اتمی در تونل‌ها و تکمیل ظرفیت مجموعه، همه تونل‌ها در زیر پوششی از سیمان و حدود ۴۰۰ متر سنگ گرانیت مدفون می‌شود.

قرار است این تاسیسات که در جزیره‌ای در جنوب غربی فنلاند واقع شده است از سال ۱۳۹۹ خوشیدی به طور رسمی آغاز به کار کند. در حال حاضر حدود ۳۰۰هزار تن زباله اتمی در جهان وجود دارد که هر ساله ۱۲ هزار تن به این مقدار افزوده می‌شود.

مسعود توکلی​ – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.