زمینه های همکاری اقتصادی تهران – بغداد بسیار فراوان است

به گزارش اداره کل بین الملل و تشریفات اداره بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اجرای توافقات انجام گرفته میان دو کشور در حل بسیاری از مشکلات و معضلات عراق در عرصه های مختلف خدمات رسانی و عمرانی و امور زیربنایی موثر است.

وی در این روند نقش همکاری های اقتصادی را بسیار مهم ارزیابی کرد و خواستار توجه به ظرفیت های ترانزیتی دو کشور در جهت تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی فی مابین شد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تحولات منطقه بویژه اوضاع سوریه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از نقش موثر عراق در عرصه های مختلف منطقه ای و بین المللی حمایت کرده و نسبت به ادامه روند جاری سیاسی در عراق، تحکیم مردم سالاری و حاکمیت ملی این کشور خودرا متعهد می داند.

وی بر ضرورت تقویت و انسجام درونی گروههای سیاسی در عراق تاکید کرد و افزود: در مقطع کنونی از تحولات منطقه هرگونه اختلاف و تفرقه در میان گروهها و اقوام عراق به زیان امنیت و یکپارچگی این کشور خواهد بود.

آقای ‘نوری شاریس’ معاون نخست وزیر عراق نیز در این دیدار زمینه های همکاری میان ایران و عراق را بسیار گسترده دانست و افزود: زمینه همکاری میان دو کشور به اندازه تاریخ طولانی مشترک و پیوندهای عمیق تاریخی میان دو ملت است.

وی با ابراز خرسندی از نتایج مذاکرات خود در تهران گفت: امید است با اجرای تفاهمات به عمل آمده روند توسعه همکاری های دو کشور از جهش مناسبی برخوردار شود.

وی افزود: ایران را برای کشورش یک نیاز حیاتی خواند و یادآور شد اراده همه مسئولین و گروههای سیاسی در عراق توسعه همه جانبه مناسبات دوستانه با جمهوری اسلامی ایران است.

معاون نخست وزیر عراق در ادامه با اشاره به تحولات سوریه گفت: موضع عراق توقف خشونت ها در سوریه و حل مشکلات از طریق گفتگو می باشد.

وی افزود: ادامه روند کنونی تاثیرات منفی بر اوضاع کشورهای منطقه از جمله عراق خواهد داشت.

**۱۵۳۲**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۹۰۵۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.