زنان بیشتر از مردان در معرض « لیکن پلان » می باشند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس انجمن بیماری‌های دهان، شیوع « لیکن پلان » را در ۰٫۲ تا چهار درصد جمعیت دانست و افزود: این بیماری معمولا” سنین متوسط جامعه را درگیر می‌کند و خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض این بیماری می باشند.

مهناز صاحب‌جمعی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: «لیکن پلان» یک بیماری شایع پوستی ـ مخاطی است که ممکن است پوست و دهان را به تنهایی یا هر دو  عضو را با هم مبتلا سازد.

رئیس انجمن بیماری‌های دهان گفت: این بیماری در پوست می‌تواند نواحی مچ دست، مچ پا،گردن و یقه را شامل شود ولی در دهان بیشتر گونه را شامل شده و در دو طرف داخل دهان ایجاد می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: این بیماری در داخل دهان به صورت خطوط سفید توری مانند ایجاد می‌شود که گاهی ممکن است به صورت زخم یا تاول نیز دیده شود.

صاحب‌جمعی شیوع این بیماری را در ۰٫۲ تا چهار درصد جمعیت دانست و افزود: این بیماری معمولا” سنین متوسط را درگیر می‌کند و خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض این بیماری می باشند.

رئیس انجمن بیماری‌های دهان ، سبب این بیماری را خود ایمنی دانست و افزود: این بیماری درمان شناخت شده قطعی ندارد ولی در مواردی می‌توان برای کاهش درد اقدام به درمان کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طول دوره این بیماری نامشخص است چراکه تعدادی از بیماران خود به خود بهبود می‌یابند ولی در موارد قابل توجهی این بیماری سالیان سال با فرد باقی می‌ماند.

صاحب‌جمعی مهمترین علائم این بیماری را احساس زبری در دهان دانست و افزود: در مواردی که این بیماری همراه با زخم است بسیار دردناک می‌شود تا حدی که بیمار در غذا خوردن و صحبت کردن احساس درد و ناراحتی می‌کند.

رئیس انجمن بیماری‌های دهان در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه آیا حساسیت به مواد غذایی یا سایر عوامل در پیدایش این بیماری مؤثرند یا نه؛ گفت: «لیکن پلان» یک بیماری خود ایمنی است و حساسیت از عوامل به وجود آورنده آن نیست ولی غذاهای محرک می‌توانند سبب بدتر شدن آن شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: درمان این بیماری بسیار متنوع است از داروهای ضد التهاب گرفته تا تزریق دارو در داخل ضایعه، لیزر و جراحی در موارد شدید.

صاحب‌جمعی گفت: اهمیت این بیماری در آن دانست که ممکن است تغییرات بدخیمی در آن وجود داشته باشد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.