زندانیان در شهر ماردین ترکیه ، زندان را آتش زدند

گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از رسانه های ترکیه حاکی است، زندانیان در اعتراض به ممنوعیت تظاهرات و راهپیمایی حزب حرکت صلح و دمکراسی در دیاربکر که منجر به درگیری بین مردم این شهر و پلیس شد ، زندان را به آتش کشیدند.

اکیپ های آتش نشانی شهرهای ماردین و کیزیل تپه برای اطفای آتش به محل اعزام و موفق به خاموش کردن آتش شدند.

در پی ناآرامی های روز شنبه در دیاربکر ، اوضاع در این شهر همچنان ناآرام گزارش شده است.

در پی مخالفت استانداری دیاربکر با انجام تظاهرات و راهپیمایی مردم این شهر در حمایت از عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کرد این کشور پ.ک.ک ، پلیس ضد شورش ترکیه و مردم این شهر روز گذشته با یکدیگر درگیر شدند.

منابع خبری ترکیه اعلام کردند که در درگیری های روز گذشته حدود یکصد نفر توسط نیروهای پلیس و امنیتی دستگیر و ده ها نفر زخمی شدند که به بیمارستان انتقال یافته اند.

‘صلاح الدین دمیرتاش ‘ رهبر حزب حرکت صلح و دمکراسی در گفت وگو با رسانه های خبری ترکیه عنوان کرد که در درگیری های روز گذشته بیش از ۲۵۰ نفر توسط پلیس دستگیر شدند و شمار زخمی ها حدود ۵۰ نفر است.

‘پروین بولدان’ نماینده مردم ‘آغری ‘ از حزب حرکت صلح و دمکراسی نیز روز گذشته در اثر پرتاب گاز اشک آور از سوی پلیس ترکیه در دیاربکر زخمی شد.

درگیری بین نیروهای پلیس و مخالفین کرد در دیاربکر بعد از آن آغاز شد که مخالفان کرد بر گردهمایی در این شهر که با مخالفت استانداری مواجه شده بود، اصرار کردند.

در پی ممانعت پلیس از گردهمایی اعضای حزب ‘ حرکت صلح و دمکراسی’ و اصرار آنان برای انجام تظاهرات درگیری بین طرفین آغاز شد.

پلیس دیاربکر علیه تجمع کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد و تجمع کنندگان نیز با کندن سنگهای پیاده روها و استفاده از چوب با پلیس درگیر شدند.

هنوز آمار رسمی از تعداد زخمی ها و نیز دستگیرشدگان منتشر نشده است.

حزب حرکت ‘ صلح و دمکراسی’ با ۳۰ نماینده از مناطق کردنشین ترکیه از سوی برخی گروهها در ترکیه به عنوان شاخه سیاسی پ.ک.ک ارزیابی می شود.

این حزب روز گذشته خواهان برگزاری یک تجمع در شهر دیاربکر شده بود و استانداری دیاربکر با این تجمع مخالفت کرد ولی اصرار مسوولان این حزب در برگزاری این تجمع موجب درگیری گسترده بین مخالفین کرد و نیروهای پلیس شد.

خاورم**۲۳۰**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۱۰۱۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.