زندانیان کرد در زندان‌های ترکیه به اعتصاب غذا پایان دادند

۲۸ آبان ،

صدها زندانی کرد در ترکیه در پی درخواست عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه، (پ‌ک‌ک)، به اعتصاب غذا پایان دادند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، اوزترک ترکدوغان، مسئول یک گروه حقوق بشری ترک ضمن تائید این خبر گفته است که زندانیان اعتصابی کرد بنا به درخواست اوجالان امروز (یکشنبه) اعتصاب غذای خود را شکستند.

حدود ۱۷۰۰ زندانی کرد در زندان‌های ترکیه در اعتراض به وضعیت عبدالله اوجالان و موانع موجود در آموزش و استفاده از زبان کردی به مدت ۶۷ روز دست به اعتصاب غذا زده بودند.

پزشکان گفته بودند که در صورت پایان نیافتن این اعتصاب، زندانیان بزودی جان خود را از دست خواهند داد.

زندانیان در مدت اعتصاب از خوردن غذا اجتناب کردند و تنها آب، شکر و و برای طولانی کردن اعتصاب از ویتامین استفاده می‌کردند.

اعتصاب‌کنندگان خواستار پایان دادن به حبس انفرادی ۱۳ ساله عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ‌.ک‌.ک، امکان دفاع در دادگاه‌های ترکیه به زبان مادری و بر‌داشتن موانع استفاده از زبان کردی در مراکز رسمی و آموزشی ترکیه شده‌ بودند.

ترکیه در سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ شاهد اعتصاب غذای زندانیان کرد بود. در آن وقت حدود ۱۰۰ زندانی سیاسی که اعتصاب غذا کرده بودند جانشان را از دست دادند.

گفته شده که این اعتراض‌ها نشان دهنده افزایش تنش بین دولت رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه و پ‌.ک‌.ک است.

ترکیه اوجالان را مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفری می داند که در درگیری بین پ‌ک‌ک و نیروهای دولتی کشته شدند.

ترکیه ، آمریکا و اتحادیه اروپا، پ‌.ک‌.ک را گروهی تروریستی می‌دانند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.