زنده یاد نعمتی شریف از بانیان شکل گیری تئاتر عروسکی حرفه ای در ایران بود

‘عادل بزدوده’ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: با نگاهی به پیشینه تئاتر عروسکی و حرفه ای کشور، نام های بزرگی چون زنده یادان اردشیر کشاورزی و کامبیز صمیمم مفحم رو به رو می شویم که مدت ها است فوت کرده اند و امید ما به اساتیدی چون نعمتی شریف بود که گویا سرنوشت تقدیر دیگری را رقم زده است.

وی گفت: زنده یاد نعمتی شریف یکی از ستون های شکل گیری و ساماندهی وضعیت نمایش عروسکی کشور و ریل گذاری آن در مسیر حرکت و رشد به سمت تئاتر حرفه ای بود و در این راه این استاد فقید شاگردان بسیاری را تربیت و معرفی کرد که هر کدام از آنها می توانند ادامه دهنده راه او باشند.

کارگردان نمایش عروسکی ‘چه خبره؟ چی شده؟’ با بیان آنکه تسلط زنده یاد نعمتی شریف به مبانی هنر نقاشی و تجسمی در کنار تبحر وی در کار طراحی و ساخت عروسک از وی هنرمندی کامل با ابعاد زیبایی شناختی متعددی خلق کرد، افزود: همین چند وجهی بودن و نگاه عمیق و بسیط این هنرمند، در حقیقت راهگشای اعتلای نمایش عروسکی در دو و سه دهه اخیر بود.

وی ادامه داد: انرژی، سرزندگی و روح امید به زنگی نه تنها در کلام و رفتار این هنرمند بلکه در طراحی عروسک های وی نیز مشاهده می شد و همچنان گنجینه عظیم عروسک های این استاد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآورد خاطرات سال هایی است که اگر این عروسک ها نبودند چه بسا تئاتر عروسکی در کانون فراموش می شد.

بزدوده درگذشت این استاد را ضایعه بزرگی برای تئاتر و بویژه نمایش عروسکی دانست و ابراز امیدواری کرد که شاگردان این استاد با قدرت تمام ادامه دهنده مسیر تعالی و توسعه هنر نمایش عروسکی کشور باشند.

بیژن نعمتی شریف مجسمه‌ساز، نقاش و عروسک ‌ساز پس از یک دوره طولانی شامگاه دوشنبه – ۲۳ مرداد ماه – دار فانی را وداع گفت.

فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۷۳۹۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.