زنگ افزایش مصرف شیشه در میان زنان به صدا در آمد

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، کارشناسان حوزه اعتیاد بر این باورند که ۳۵ درصد زنان از طریق دوستان در مهمانی ها و ۶۵ درصد نیز از طریق همسران معتاد خود به مصرف مواد مخدر روی می آورند.

به گفته این کارشناسان، بیشترین زنان معتاد در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند و شیشه و قرص های روان گردان از جمله اکستازی بیشترین مصرف را در بین زنان دارد.

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، بصورت رسمی ۶۰ هزار زن معتاد در کشور وجود دارد.

‘ آذرخش مکری ‘ معاون مرکز مطالعات ملی اعتیاد به خبرنگار ما می گوید: در سال های اخیر زنان گرایش بیشتری به مصرف شیشه دارند که ناشی از عوامل مختلفی است.

وی ادامه می دهد: مواد مخدر سنتی مثل هرویین و تریاک از قدیم انگ مردانه داشته ، ولی مواد افیونی مانند شیشه چون نوظهور است، انگ مردانه ندارد و زنان بیشتر به سمت مصرف این مواد گرایش می یابند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می افزاید:برخی خواص این مواد افیونی مثل کاهش اشتها، وزن، افزایش اعتماد به نفس و جسور شدن از دلایلی است که زنان بیشتر از مردان به شیشه تمایل نشان می دهند.

مکری با بیان اینکه آمار زنان معتاد رو به افزایش است، اظهار می دارد: اعتیاد زنان تبعات منفی دیگری مانند نابسامانی خانواده، ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان ها و تخریب جسم و روح را به دنبال دارد.

‘ فرحناز محبوبی ‘ یک درمانگر اعتیاد نیز با اشاره به بالا بودن مصرف قرص های روانگردان در میان زنان معتاد، می گوید: مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث سقط جنین، رشد نامناسب جنین، مسمومیت بارداری، جدا شدن زود‌رس جفت و زایمان زود‌رس شود.

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با بیان اینکه شیشه جزو داروهای محرک است، می گوید: شیشه بر مغز و اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد و تغییراتی شبیه اختلالات روان پریشی درفرد مصرف کننده ایجاد می کند.

‘ محمد باقر صابری زفرقندی ‘ ادامه می دهد: گزارش های رسیده از بیمارستان های کشور نشان می دهد، برخلاف یافته های علمی، ماندگاری علایم روان پریشی بعد از مصرف دارو بیشتر از حد انتظار است.

سرپرست سابق دفتر بازتوانی سازمان بهزیستی کشور نیز می گوید: زنان معتادی که برای ترک اعتیاد به مراکز ترک اعتیاد وابسته به این سازمان در کشور مراجعه می کنند، در گروه سنی ۲۹ تا ۳۵ سال قرار دارند.

‘ فرهاد اقطار’ با بیان اینکه ۱۵ مرکز ترک اعتیاد ویژه زنان در کشور وجود دارد، اظهار می دارد: زنان به علت اینکه از لحاظ فیزیولوژی مصرف مواد مخدر، تخریب بسیاری بر جسم و روح آنان می گذارد و با توجه به نوع درگیری که در خانواده دارند، بسیار سخت تر از مردان می توانند اعتیاد را ترک کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سوابق زندگی معتادان نشان می دهد که آنان در دوران کودکی افرادی نا آرام بوده و در محیط مدرسه و اجتماع قدرت سازش نداشته اند.

‘ محمد حسین غلامی ‘ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: افرادی که از دوران کودکی دارای اختلال رفتاری شدید هستند و به انجام اعمال تهاجمی دست می زنند، دو برابر بیش از سایر افراد به سمت مصرف مواد مخدر گرایش می‌یابند.

این روانپزشک اظهار داشت: این افراد به دروغ‌گویی، دزدی و آزار دیگران پرداخته و مصرف مواد مخدر را وسیله خوشی و آسایش خود می دانند.

غلامی با بیان اینکه خانواده نقش مهمی در شکل گیری شخصیت روانی کودک دارد، ادامه داد: حمایت بیش از اندازه پدر و مادر سبب می‌شود که کودک بسیار پرتوقع و نازپرورده شده و به ‌تدریج در سازش با دیگران دچار اشکال شود.

به گفته وی، چنین فردی به‌عنوان یک موجود ضد اجتماعی طعمه خوبی برای قاچاقچیان مواد مخدر به ‌شمار می‌آید و برقراری رابطه صحیح پدر و مادر با کودک باعث می‌شود که رشد شخصیت وی سیر طبیعی داشته باشد و از انحراف و کجروی مصون بماند.

غلامی تصریح کرد عواقب خطرناک اعتیاد ایجاب می‌کند که والدین از لحظه تولد، کودک را موجودی بدانند که یاد می‌گیرد و رشد شخصیت وی منوط به برقراری رابطه صحیح بین همه اعضای خانواده است.

اجتمام **۹۰۲۲ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۶۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.