زنی کافه دار که فوتبال را شوکه کرد

در حالی که برای گردانندگان لیگ برتر انگلیس، کسب درآمد اولیت اصلی است، یک زن در آستانه نابود کردن کاخ رویاهای آنها است.

اختلاف حقوقی میان لیگ حرفه‌ای فوتبال انگلستان با یک کافه‌دار زن در جنوب این کشور، سبب شد دیوان‌عالی اروپا حکمی را صادر کند که برخی رسانه‌ها از آن به عنوان «انقلاب کوچک در تاریخ فوتبال حرفه‌ای» نام می‌برند.

صاحب این رستوران در شهر پورتس موث بریتانیا، شاید صدها میلیون دلار درآمد لیگ برتر فوتبال انگلستان را به باد هوا بدهد.

او به جای این که از شرکت های پخش تلویزیونی بریتانیا حق نمایش بازی ها را بخرد، مستقیماً با نصب ماهواره بازی های لیگ برتر را از طریق یک شبکه یونانی برای مشتریانش پخش کرده.

او را ابتدا به دلیل این کار جریمه کردند، اما حالا دیوان دادگستری اروپا به نفع این خانم حکم داده.

این زن که “کارن موفی” نام دارد، در سال ۲۰۰۷ نیز مسابقات باشگا‌ه‌های دسته اول انگلستان را به صورت زنده در کافه خود پخش کرد، اما به جای آن‌که مثل سایر کافه‌داران از امتیاز ویژه فرستنده تلویزیونی کارتی “بی‌اسکای بی” انگلستان استفاده کند، کارت ماهواره‌ای وارداتی نووا را مورد استفاده قرار داد. شبکه‌ماهواره‌ای نووا در آن‌زمان حق پخش مسابقات باشگا‌ه‌های دسته اول انگلستان را در یونان خریده بود.

مورفی با این کار توانست سالانه ۶ هزار یورو در هزینه پخش مسابقاتی که مشتریان را به کافه او می‌کشید، صرفه‌جویی کند، اما این به مذاق شبکه تلویزیونی بی‌اسکای‌بی خوش نیامد و کار به شکایت کشید.

رسیدگی به شکایت در دادگاه‌های مختلف ۴ سال ‌وقت گرفت و سرانجام پرونده به دیوان‌عالی اتحادیه اروپا انتقال یافت. حکمی که این دیوان صادر می‌کند، دیگر قابل تجدید‌نظر نیست.

شبکه تلویزیونی بی اسکای بی، پیش از آن که حکم دیوان‌عالی صادر شود، اعلام کرد که در این صورت برای هماهنگ ساختن قراردادهای باشگا‌ه‌ها با شرایط جدید، فشار خواهد آورد.

حکم حقوقی تازه، به شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی در سراسر اروپا امکان می‌دهد که در بازار فوتبال به رقابت بپردازند و امتیاز پخش مسابقات را بخرند. از سوی دیگر تماشاگران، صرف‌نظر از این‌که در کدام کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند با خرید کارت کدگذاری ‌شده‌ی تلویزیون‌های ماهواره‌ای خارجی، فوتبال را با پرداخت هزینه کمتری تماشا کنند.
انقلاب کوچک در تاریخ فوتبال
انتخاب این عنوان، بی‌دلیل نیست. با صدور حکم جدید دیوان‌عالی اروپا، باشگاه‌های اروپا در واقع درآمد هنگفت ناشی از فروش امتیاز پخش مسابقات مهم را از دست می‌دهند. این به نفع کسانی است که می‌خواهند مسابقات را با هزینه کمتر و از کانال‌های تلویزیونی دلخواه‌شان تماشا کنند.

این امراما مشکلات مالی بزرگی برای باشگا‌ه‌های اروپا به وجود خواهد آورد. آن‌ها تاکنون از طریق فروش امتیاز پخش مسابقات به شبکه‌های تلویزیونی ملی درآمد زیادی داشته‌اند و اکنون با توجه به رقابت آزاد باید با درآمد کمتری کنار بیایند.

برای پی‌بردن به اهمیت درآمدهای ناشی از پخش مسابقات مهم در تلویزیون، کافی است بدانیم که مثلا باشگاه معروف رئآل مادرید، خود دارای یک شبکه تلویزیونی است.

اکنون قضات دیوان‌عالی اروپا حکم داده‌اند که تماشای مسابقات فوتبال، با استفاده از تلویزیون‌های کارتی، در خارج از کشوری که تماشاگر در آن زندگی می‌کند، دیگر ممنوع نیست.

بر اساس حکم دیوان‌عالی، این ممنوعیت سبب می‌شود که بازار داخلی اروپا به بازارهای ملی تقسیم شود و بنابراین با قوانین اتحادیه اروپا در تناقض قرار می‌گیرد


سرگرمی,خبری,دانلود,دانلود آهنگ,دانلود موزیک,دانلود فیلم,فیلم ایرانی,دانلود سریال,عکسهای جدید,عکسهای بازیگران,سایت خبری,دانلود کلیپ,یارانه ها,واریز یارانه ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.