زیبایی‌شناسی را به زیبایی‌گویی تبدیل کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «هنر یک زبان جهانی است و می‌تواند ملت‌های جهان و سلیقه‌های گوناگون را به هم پیوند بزند»، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عناصر در هر جامعه‌ای تعلق اجتماعی، احساس افتخار کردن به سرزمین و تقویت امید است که از زبان هنر به وجود می‌آید. گاهی این هنر با ظرافت‌های اجتماعی تبدیل به یک رفتار اجتماعی و در واقع زیبایی‌شناسی به زیبایی‌گویی تبدیل می‌شود.

به گزارش ممتازنیوز، مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی به همت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی عصر روز چهارشنبه (۱۵ بهمن ماه) با حضور حمیدرضا طیبی (رئیس جهاد دانشگاهی)، پرویز کرمی (معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری)، غلامرضا منتظری (نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس)، محمد حسین ایمانی خوشخو (عضو هیات علمی و سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی)، علی متقیان (مدیرعامل خبرگزاری ایسنا) و … در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدحسین ایمانی خوشخو، سرپرست پارک علوم و فناوری در سخنانی ضمن تبریک دهه فجر و ولادت حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: چهل سال دوم انقلاب را با امید شروع کردیم و می‌رویم که آنچه در ۴۰ سال نخست مغفول مانده بود را مورد توجه قرار دهیم؛ از جمله این موضوعات توجه به فرهنگ به عنوان منبعی مولد است.

او ادامه داد: نزدیک به سه سال از عمر پارک علم و فناوری می‌گذرد و شاکریم که جهاد دانشگاهی بار دیگر ثابت کرد آن چیزی را که مورد توجه نبوده را در نظر گرفته است. امیدواریم سال دیگر نیز جریان توجه به صنایع فرهنگی ادامه داشته باشد و شاهد افزایش میزان شغل در این حوزه باشیم.

ایمانی خوشخو خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اساسی ما در حوزه صنایع فرهنگی این است که هنر باید از حاشیه به متن زندگی مردم وارد شود. موضوعی که پیشتر در فرهنگ عمومی جامعه وجود داشته و باید بار دیگر زنده شود. امید است که دست به دست هم دهیم و این امر را محقق کنیم که صنایع خلاق فرهنگی در کشور شکل بگیرد.

در ادامه حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی با بیان اینکه یکی از وظایف ما در جهاددانشگاهی تولید علم و فناوری در همه حوزه‌ها است، اظهار کرد: یقیناً ما برای اینکه در موضوعات مختلف خودمان را به صدر دنیا برسانیم مشکلی نداریم، اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که تولید برخی از قطعات و المان‌ها برای ما اقتصادی نیست. بر همین اساس می‌توان گفت که در برخی از حوزه‌های علمی و فناوری وابسته هستیم.

او افزود: اما مقوله صنایع فرهنگی اینچنین نیست؛ چراکه صنایع فرهنگی در تاریخ این مملکت ریشه دارد و اگر نقصی داریم می توانیم خیلی سریع آن را برطرف کنیم. در واقع ما در حوزه صنایع فرهنگی حداقل وابستگی را داریم و در بسیاری بخش‌ها نیز اصلاً وابستگی نداریم؛ بنابراین صنایع فرهنگی صنعتی است که در کشور ما بسیار زود به بازدهی می رسد و امی دواریم که بتوانیم خدمت خوبی به این صنعت گران‌قدر داشته باشیم ‌.

پرویز کرمی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز با اشاره به نقش پراهمیت هنر در جامعه، خاطرنشان کرد: متاسفانه به غلط در اذهان عمومی جا افتاده است که فرهنگ و هنر، صنعتی هزینه‌ساز است؛ این در حالی است که هنر ثروت و ثروت‌ساز است. بنابراین باید بتوانیم این تصویر را به درستی به جامعه معرفی کنیم.

او با طرح این پرسش که چرا نباید فرهنگ و تمدن ۸ هزار ساله ما خودش را به درستی به جهان نشان دهد؟ اظهار کرد: این امر محقق نمی‌شود مگر آنکه مجلس در بودجه سال جاری و طرح توسعه خود نقش فناوری‌های خلاق را به درستی ارزیابی کند و ارج نهد. ما نیز در معاونت علمی، مسیری را ایجاد کرده‌ایم تحت عنوان توسعه زیست بوم فرهنگی به کمک شرکت‌های ملی دانش‌بنیان که در راستای همین هدف تعریف شده است.

کرمی با بیان اینکه در کشور ما هنوز زیست‌بوم فرهنگی شکل نگرفته است و همچنان هنر، هنرمند و فرد محور است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس اگر بتوانیم در اکوسیستم فناوری و به واسطه خانه‌های خلاق به صنایع فرهنگی بپردازیم، آنگاه می‌توانیم از ۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش صنایع فرهنگی در دنیا سهم شایسته‌ای داشته باشیم.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی درباره اهمیت هنر اظهار کرد: به طور کلی نگاه‌های متفاوتی به هنر و جهان وجود دارد. از نظر من که سال‌ها به مقوله جهانی شدن پرداخته‌ و نگاهی نیز به اندیشه اسلامی داشته‌ام، معتقدم که اسلام نگاهی جهانی دارد و اساساً مبدا جهانی شدن دین بوده است.

او ادامه داد: هنر نیز یک زبان جهانی است و می‌تواند ملت‌های جهان و سلیقه‌های گوناگون را به هم پیوند بزند. بر همین اساس می‌توان گفت که بازنمایی هنر ایرانی پذیرش جهانی به دنبال دارد. یکی از مهمترین عناصر در هر جامعه‌ای تعلق اجتماعی، احساس افتخار کردن به سرزمین و تقویت امید است که از زبان هنر به وجود می‌آید. حال گاهی این هنر را در هنرهای تجسمی و صنایع دستی بیان می‌کنیم و گاهی هم هنر با همان ظرافت‌های اجتماعی تبدیل به یک رفتار اجتماعی می‌شود و در واقع زیبایی‌شناسی به زیبایی‌گویی تبدیل می‌شود.

عاملی با بیان اینکه در هنر عنصر هویت پررنگ است و خاستگاه آن می‌تواند در تاریخ تمدنی یک کشور باشد، خاطرنشان کرد: اینجاست که هنر هویت ایجاد می‌کند و جنبه اجتماعی بودن هویت، ما و با هم بودن است. ما نیز باید به نمادهای شهری و ملی در جامعه هنری فکر کنیم. آن چیزی که باید به عنوان عنصر همگانی در همه نهادهای شهری وجود داشته باشد را هنوز پیدا نکرده‌ایم‌. این در حالی است که برای تهران و سایر شهرها نیاز به یک عنصر مشترک داریم که بتواند دلبستگی را برجسته کند و همه را به هم پیوند بزند.

در ادامه با حضور مسئولان حاضر در این مراسم، نمایشگاه صنایع فرهنگی افتتاح شد. این نمایشگاه که دارای غرفه های مختلف صنایع دستی است، به دلیل شرایط حاکم بر جامعه و رعایت پروتکل های بهداشتی امکان بازدید عمومی ندارد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.