ساخت خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های منطقه

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

سرپرست طرح احداث خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهر ری از ساخت این خط با هدف انتقال سالانه ۲۷۸ میلیون مترمکعب پساب خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی حسین معیدی نیا گفت: خط نخست طرح شامل یک کانال بتنی ذوزنقه ای به طول ۳۶ کیلومتر است که حدود ۲۵ سال از ساخت آن می گذرد.

وی افزود: این خط ظرفیت انتقال چهار مترمکعب بر ثانیه از پساب های تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین را دارد.

معیدی نیا گفت : از آنجا که ظرفیت خروجی تصفیه خانه جنوب تهران دارای نوسان است و قادر خواهد بود تا ۱۳ مترمکعب بر ثانیه پساب را در شرایط حداکثری تولید کند،
برای انتقال بقیه ظرفیت خروجی تصفیه خانه به دشت ورامین لازم بود سامانه خط دوم طرح نیز اجرا شود.

وی با بیان اینکه خط دوم انتقال تصفیه خانه جنوب تهران با ظرفیتی افزون بر ۹ مترمکعب بر ثانیه احداث می شود، گفت: این سامانه شامل یک خط لوله به طول ۳۶ کیلومتر با قطر سه متر است که در مجاورت خط نخست (کانال موجود تهران) تعبیه خواهد شد.

معیدی نیا اظهار داشت: با  این سامانه، سالانه ۲۰۳ میلیون مترمکعب نیاز آب کشاورزی دشت ورامین، ۲۵ میلیون مترمکعب نیاز آب کشاورزی شهر ری و همچنین ۵۰ میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی دشت ورامین تامین خواهد شد.

وی هزینه اجرای طرح را افزون بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال بیان ن کرد و با اشاره به مزایای مهم آن گفت : با اجرای این طرح، افزون بر جلوگیری از بحران آب زیرزمینی دشت ورامین، امکان تامین آب قابل تنظیم برای حدود ۲۵ هزار هکتار از شبکه ۵۰ هزار هکتاری ورامین و شهرری فراهم خواهد شد که نقش بسزایی را در تولید محصول های کشاورزی و افزایش ضریب ماندگاری کشاورزان در منطقه ایفا می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه خط نخست (کانال روباز موجود) به لحاظ عبور از مناطق مسکونی و شهری، مشکلات زیست محیطی و اجتماعی ایجاد کرده است، استفاده از لوله و انتقال پساب از طریق مجرای سرپوشیده در خط دوم ، تا حد زیادی این مشکلات را در آینده برطرف خواهد کرد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.